Håranalyse og dialog - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Håranalyse og dialog

Alle mennesker har forskjellige ønsker og behov når det gjelder valg av frisyre. Øv på å finne ut hva slags hårtype kunden din har, og hvilke råd du vil gi ut fra det. Et analyseskjema er et godt verktøy når du skal undersøke hårets kvaliteter og kundens behov.
Video: NRK / CC BY-SA 4.0

Del 1: Undersøkelse og dialog

Gå sammen to og to. Bytt på å være kunde og frisør.

Undersøkelse

Kunden sitter på en stol, mens frisøren står. Frisøren går gjennom hele håret for å undersøke hva slags hårtype kunden har. Kjenn etter og beskriv hvordan håret kjennes ut:

  • Er det glatt?
  • Er det mykt eller hardt?
  • Er det tykt eller tynt hår?
  • Er det lyst eller mørkt?
  • Hvordan kjennes hårstråene ut?

Dialog

Mens du undersøker håret, skal du ha dialog med kunden. Finn ut hva kunden din har gjort med håret sitt tidligere. Er håret langt, må du også finne ut hva som er gjort de siste årene.

  • Er håret farget?
  • Er håret stripet?
  • Har håret fått annen behandling?

Veiledning

Det viktigste spørsmålet er:

  • Hvilke ønsker har kunden?

La svaret på dette være utgangspunkt for rådene du gir:

  • Hva slags frisyre kan passe denne kunden?
  • Hvilken type behandling anbefaler du til kundens hårtype?

Del 2: Fyll ut analyseskjema

Bruk informasjonen fra del 1, og fyll ut analyseskjemaet.

Relatert innhold

Fagstoff
Ansiktsform og frisyre

Formen på et ansikt varierer fra person til person og er med på å bestemme hvilke frisyrer som passer.

Skrevet av Anita Nordtveit Ekrene og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 05.06.2020