Hopp til innhold
Fagartikkel

Markedsaktiviteter

Alle aktiviteter og arrangementer som en bedrift har som et ledd i markedsføringsarbeidet, kalles for markedsaktiviteter. Det kan være aktiviteter som markedsføringskampanjer, kurs for kunder og ansatte og arrangementer for nye og eksisterende kunder.

Markedsaktiviteter

Markedsaktiviteter er en fellesbetegnelse for alle aktiviteter som bedrifter gjennomfører innenfor en tidsperiode for å fremme salg og vekst i bedriften. Alle markedsaktiviteter gjennom året blir beskrevet i en bedrifts markedsplan, som er en slags aktivitetsplan. En slik plan beskriver hva som skal gjøres, hvem som er ansvarlig og når aktivitetene skal gjennomføres.

En markedsplan strekker seg vanligvis over tolv måneder og følger som regel kalenderåret. Markedsplanen er en del av bedriftens markedsstrategi, som gjerne utarbeides for en periode på tre til fem år.

Når du skal planlegge markedsaktiviteter, bør du tenke på å variere aktivitetene slik at du når alle i målgruppa di. Det er også viktig at aktivitetene er målrettet og passer i bransjen din.

Eksempler på markedsaktiviteter

Noen aktiviteter fungerer så godt at de blir en årlig tradisjon som både kunder og ansatte gleder seg til. Dette kan være ulike salgsmesser i inn- og utland eller tilstelninger som for eksempel den årlige hagefesten til Aschehoug forlag.

Kurs, konferanser og seminarer er også former for markedsaktiviteter der man kan invitere både ansatte og eksisterende og potensielle kunder. Slike store markedsaktiviteter krever mye planlegging og koster gjerne mye penger, så derfor må man vurdere nytteverdien nøye.

Relatert innhold

Fagstoff
Planlegging av markedsaktiviteter

Markedsaktivitetene er en viktig del av markedsplanen. Det er en konkret beskrivelse av de aktivitetene vi ønsker å gjennomføre i en gitt tidsperiode.

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 03.12.2021