Forretningsmodell og forretningsplan ut fra et bærekraftperspektiv - Forretningsplan - Forretningsdrift (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Forretningsmodell og forretningsplan ut fra et bærekraftperspektiv

Forretningsplan

CC BY-SA 4.0

Nå som dere har utarbeidet et utkast til en forretningsmodell, skal dere utarbeide en mer detaljert oversikt i form av en forretningsplan. 

  • Lag et utkast til forretningsplan.

Les artikkelen nedenfor før dere jobber videre med utkastet til forretningsplan.

Skriv mer utfyllende i forretningsplanen, slik at den besvarer følgende spørsmål godt:

  • Hva er forretningsidéen?
  • Hvordan skal bedriften fokusere på bærekraftig utvikling?
  • Hvem er målgruppa?
  • Hva er bedriftens mål?
  • Hvilken type markedskommunikasjon skal bedriften ha?
  • Hvordan skal bedriften selge?
  • Hvordan skal bedriften ta betalt?
  • Hvordan skal bedriften levere?
  • Hvilke kostnader vil bedriften ha?
  • Hvilke markedsaktiviteter skal gjennomføres?
Fagartikkel

Forretningsmodell og forretningsplan

Når du ønsker å starte en bedrift, trenger du en plan. Forretningsideen sier hva du vil gjøre, forretningsmodellen forteller hvordan du skal gjøre det. Forretningsmodellen viser hvor pengene skal komme fra, og forretningsplanen viser detaljert hvordan du skal gjennomføre etableringen.

Plan eller modell? Ja takk, begge deler!

Både en forretningsmodell og en forretningsplan er nyttige styringsverktøy og planleggingsdokumenter når du vil starte en bedrift. Modellen er det overordnede dokumentet, mens planen tar for seg detaljene.

Først forretningsmodellen

Du bør starte med forretningsmodellen. Den hjelper deg med å få overblikk over markedet du skal operere i, og gjør det lettere å se helheten. Det trenger du for å sikre en bærekraftig utvikling og verdiskaping i alle ledd i verdikjeden. Forretningsmodellen gir deg kort sagt en oversikt over alle prosesser og ressurser selskapet ditt må håndtere for å tjene penger.

Deretter forretningsplanen

Når du har forretningsmodellen på plass, kan du utarbeide en mer detaljert oversikt i form av en forretningsplan. Forretningsplanen skal inneholde informasjon om hva som er forretningsideen din, hvilke mål du har, hvem som er målgruppen din, hvordan bedriften din skal markedsføres, og hvilke aktiviteter som skal gjennomføres.

Hva gir de to dokumentene svar på?

Forretningsmodellen og forretningsplanen svarer på mange av de samme spørsmålene. Hovedforskjellen er at forretningsplanen gir mer detaljerte svar. Begge bør svare på spørsmål som disse:

  • Hva skal du levere?
  • Hvem er kundene dine?
  • Hvordan skaper bedriften verdi med dagens drift?
  • Hvilket problem løser bedriften?
  • Hvilke ressurser, aktiviteter og samarbeidspartnere bruker du?
  • Hvordan skal du selge?
  • Hvordan skal du ta betalt?
  • Hvordan skal du levere?
  • Hva er kjerneaktivitetene dine?
  • Hvilke kostnader vil du ha?


Når du skal kommunisere ideene dine

I en tidlig fase vil de aller fleste ideer være mer eller mindre usikre. Det vil si at de ikke er testet, for eksempel på betalende kunder. Dette er også en god grunn til å starte med å skissere en forretningsmodell – gjerne flere varianter. I starten er dette mer nyttig enn å bruke lang tid på å skrive en detaljert forretningsplan. Ideene dine i forretningsmodellen kan du drøfte med partnere, en mentor eller for eksempel Innovasjon Norge der du bor.

Banken, potensielle investorer og offentlige støttespillere vil ofte forlange at du har en gjennomtenkt forretningsmodell før du kan få finansiering og annen støtte.

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen, Tone Hadler-Olsen og Innovasjon Norge.
Sist faglig oppdatert 20.05.2020