Forretningsmodell og forretningsplan ut fra et bærekraftperspektiv - Hva er en forretningsidé? - Forretningsdrift (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Forretningsmodell og forretningsplan ut fra et bærekraftperspektiv

Hva er en forretningsidé?

CC BY-SA 4.0

Svar først på spørsmålene nedenfor.

  1. Hva er en forretningsidé?
  2. Hvilke spørsmål skal forretningsidéen svare på?

Les artikkelen.

  1. Samsvarte forklaringen deres av hva en forretningsidé er, med det som står i artikkelen? Begrunn svaret deres.
  2. Klarte dere å beskrive presist de tre spørsmålene en forretningsidé skal svare på?
Fagartikkel

Krav til en god forretningsidé

En forretningsidé skal gi svar på disse spørsmålene: Hva skal jeg selge? Hvilket behov hos kunden skal jeg dekke? Hvem skal jeg selge til?

En forretningsidé skal si det viktigste om hvordan du skal tjene pengene i bedriften din. I forretningsidéen skal det komme frem hvem som er kunden, og hvilket behov som skal dekkes av de produktene og tjenestene du skal selge.

Forretningsideen din må du skrive ned. For av og til bør du hente ideen fram igjen for å sjekke om det du arbeider med i bedriften fra dag til dag, faktisk er det forretningsideen sier at du skal drive med.

Hvem er kunden?

I forretningsideen bør det komme frem hvem du tenker å selge produktene og tjenestene til. En bedrift som har som forretningsidé "å levere en god russetid" sier gjennom dette at de skal tjene pengene sine på de som har behov for å kjøpe varer og tjenester i forbindelse med russefeiringen. Det kan være russen selv, men også foreldre, venner, lærere eller andre med tilknytning til russen.

Hva er behovet?

Formuleringen “levere en god russetid” åpner for at en kan tilby alle aktuelle varer og tjenester som russen og de rundt måtte trenge. Dette kan være mer enn bare russeklær, det åpner også for sikkerhetsprodukter, apper, underholdningstilbud og det som ellers kan bli aktuelt en gang i fremtiden.

Hvorfor skal kunden handle hos deg?

Det er også viktig at du tenker på hvorfor kunden skal velge å kjøpe akkurat din vare. Du må altså finne ut hvordan bedriften din eller varene dine skal skille seg ut fra konkurrentene. Sagt på en annen måte: Hva er bedriften din best til?

Skal du levere varer og tjenester til russen, så er det kanskje veldig viktig at du er den raskeste og sikreste på leveranser. Dersom noe blir forsinket eller feilleveranse, så er det lite vits for kunden å få et billig produkt som kanskje ikke dukker opp før feiringen er over. Dersom du er bedre på noe enn konkurrentene dine, så vil dette være en konkurransefordel for firmaet ditt.

Når du har en konkurransefordel, har bedriften din en fordel eller styrke som konkurrentene dine ikke har. Disse fordelene kan du bruke i markedsføringen din, slik at du får frem de viktigste grunnene til hvorfor kunden skal handle hos deg og ikke hos andre.

Relatert innhold

Skrevet av Anne-Lise Roald og Oddvar Torgersen. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 03.03.2023