Lasswells huskeregel for kommunikasjonsanalyse - Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Lasswells huskeregel for kommunikasjonsanalyse

Har du noen gang tenkt på at du kan analysere en kommunikasjonsprosess ved hjelp av én setning? Setningen «hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?» kan være til hjelp i å forklare kommunikasjonsprosessen.

Lasswells huskeregel for kommunikasjon er et nyttig verktøy når du skal analysere en kommunikasjonsprosess. I 1948 formulerte kommunikasjonsforskeren Harold Lasswell følgende setning for å forklare kommunikasjonsprosessen: «Hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?»

Lasswells huskeregel kan sies å være en enkel, muntlig framstilling av kommunikasjonsmodellen. I markedskommunikasjon foregår det en overføring av et markedsføringsbudskap fra en virksomhet til en mottaker.

Nedenfor får du to eksempler på hvordan vi kan bruke Lasswells huskeregel til å forklare en kommunikasjonsprosess. Det ene ser på en reklame for Lerum, mens det andre tar for seg en informasjonskampanje for Statens vegvesen.

Reklamefilm for Lerum. Video. Video: Lerum / Begrenset bruksrett

Hvem – Lerum

sier hva – at produktene våre er laget av de beste fruktene og bærene

til hvem – målgruppen, de som kjøper saft og syltetøy

i hvilken kanal – YouTube, reklamekanaler på TV, kinoreklame

med hvilken virkning – at det vil være mer sannsynlig at målgruppen velger å kjøpe Lerums saft og syltetøy

Hvem – Statens vegvesen

sier hva – at råkjøring er barnslig

til hvem – ungdom (gutter spesielt)

i hvilken kanal – YouTube

med hvilken virkning – riktige holdninger til bilkjøring og fart

Hvem sier hva til hvem?

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 07.12.2020