Ulemper ved veitransport - Bransjelære (TP-TOL vg2) - BETA - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Ulemper ved veitransport

Motorisert transport fører til uønskede trafikkulykker. Her lærer du litt om hva myndighetene gjør for å bidra til å redusere antall trafikkuhell

Nullvisjonen

Et høyt antall biler fører med seg både trafikkulykker og miljøulemper. Myndighetene arbeider ut fra en nullvisjon i trafikksikkerhetsarbeidet. Nullvisjonen er definert slik: 0 drepte og 0 hardt skadde i trafikken.

Nullvisjonen handler om:

  • å arbeide for unngå trafikkulykker med alvorlige konsekvenser
  • å sikre et akseptabelt risikonivå i veitrafikken

Risiko

I arbeidet med å redusere risikoen definerer myndighetene risiko slik:

Ulykkesrisiko = sannsynlighet for ulykke x konsekvens av ulykke.

Sannsynligheten for ulykke henger sammen med forhold ved:

  • føreren (trøtthet, årvåkenhet, konsentrasjon, distraksjon, erfaring m.m.)
  • kjøretøyets tekniske stand (bremser, dekk m.m.)
  • friksjonen mellom kjøretøyets hjul og veibanen (været – liten friksjon ved is på veien, bedre friksjon på tørt sommerføre)
  • veibanen (svinger, helning, sikt)
  • trafikkmiljøet (oversiktlig, uoversiktlig)

Konsekvenser

Konsekvensen av en ulykke henger sammen med den samlede bevegelsesenergien som er involvert i ulykken.

Denne avhenger igjen av kjøretøyets masse og hastighet (bevegelsesenergi = ½ x masse x hastighet2). Dette er det samme du lærte under føreropplæringen – om du dobler hastigheten, firedobler du bremselengden. Du firedobler imidlertid også bevegelsesenergien, og dermed konsekvensene av en ulykke.

Tiltak

I arbeidet for å øke sikkerheten på vei iverksetter myndighetene en lang rekke tiltak for å redusere sannsynligheten for uhell og alvorlighetsgraden ved uhell.

Skrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 24.01.2019