Hvem er vi?
NDLA er et fylkeskommunalt samarbeid som tilbyr åpne og fritt tilgjengelige læremidler for videregående opplæring. Medarbeiderne våre har solid faglig og digital kompetanse, og mange jobber også i videregående skole.

NDLA er et fylkeskommunalt oppgavefellesskap der 14 fylkeskommuner deltar.
Vi har et fylkeskommunalt representantskap som øverste organ. Representantskapet består av medlemmer fra hvert eierfylke, både folkevalgte og administrativt ansatte. Styret ledes av Helge Kristian Galdal og består av representanter fra ulike fylker og fagområder. NDLA har i tillegg fylkeskontakter som fungerer som bindeledd mellom fylkene og NDLA.
NDLA har drøyt 70 interne medarbeidere. De arbeider i team som fokuserer på produksjon, brukskvalitet, utforskning av ny teknologi og kommunikasjon.
NDLA ble etablert i 2007 etter initiativ fra Kunnskapsdepartementet, og de første læringsressursene ble lansert i 2008. I 2013 var NDLA med på å etablere H5P, et rammeverk for interaktivt undervisningsinnhold.
NDLA har mottatt flere utmerkelser, inkludert Open Education Award for Excellence i 2017.
Bruken av NDLA har økt jevnt over tid, og i 2024 hadde vi over 89 millioner besøk på plattformen vår.
NDLA brukes daglig av elever, lærere og andre som ønsker å lære. Nettstedet har mellom
80 000 og 110 000 besøk på en vanlig skoledag. NDLA publiserer årlige rapporter om utvikling, besøk og bruk. Du kan lese de siste årsmeldingene våre her:
- Årsmelding 2024(PDF)
- Årsmelding 2023(PDF)