Tekstutdrag 4
Norge
Ahmad kommer alltid seint.
Læreren sier han må lære å følge klokken.
– Klokken ti er ikke det samme som halv tolv,
sier læreren.
– Vi klarer ikke å komme til tiden,
sier Ahmad og setter seg.
Vi? tenker jeg. Hva mener han med vi?
Jeg merker at jeg blir irritert.
Jeg liker ikke folk som ikke respekterer andres tid.
I pausen sitter jeg ute i solen.
Ahmad kommer.
Jeg smiler ikke tilbake til ham.
– Lærer forstår ikke, sier han og sparker en stein.
– Familietrøbbel, om du skjønner hva jeg mener.
For å være helt ærlig,
så skjønner jeg ikke hva Ahmad mener.
Jeg bare ser på ham og er fortsatt irritert.
Jeg klarer ikke å føle empati.
– Det er bra du forstår, sier han.
– Læreren forstår ingenting om familietrøbbel,
fortsetter han.
Ahmad blir avbrutt av Yan Zhu.
– Jei dere! Fikk dere i går ukens timeplan?
Så jeg kan sjekke når tiden skal passe på meg?
Yan Zhu … har jeg lyst til å si.
Yan Zhu, søte du, tiden kan ikke passe på deg.
Og det heter ikke Jei, det heter Hei!
Men jeg sier ikke det.
Det er litt morsomt når hun sier
"tiden skal passe på meg".
Men jeg har ikke noe å le av.
Jeg sier feil hele tiden selv.
Jeg kan ikke le nå.
Bare fordi jeg har skjønt hun har sagt noe feil.
Dessuten er det deilig at hun avbrøt Ahmad.
Jeg orker ikke å snakke med ham.
Vi er på norskkurs.
Vi må lage setninger.
Jeg skriver og leser høyt til læreren:
– Buenos Aires,
frosker, sirisser, sol
og bjeffing uten meg.
Jeg trives ikke hos familien.
Jeg arbeider lange dager.
Fra tidlig om morgenen til sent på kvelden.
De tar det som en selvfølge at jeg er hos dem,
at jeg hjelper dem hele tiden.
Den setningen vi bruker mest er: Alt bra?
De er alltid opptatt av at alt skal være bra.
– Alt bra? spør de hver morgen ved frokostbordet.
– Alt bra, svarer jeg. – Alt bra?
– Alt bra, svarer de.
Men alt er ikke bra.
Jeg står og lager frokost.
De sitter og leser aviser.
Noen ganger veksler de noen ord med hverandre.
Jeg hvisker for meg selv de ordene jeg forstår:
"Hva?"
"Nei."
"Og det sa du fordi?"
"Det må du aldri si igjen!"
"Gud bedre."
– Ost! roper den lille jenta.
– Vent! sier moren.
– Banan! roper den andre jenta.
Jeg skynder meg å dekke på bordet.
Jeg vil spørre om de har sett … hva heter det?
Jeg må stoppe fordi jeg ikke husker hva det heter.
Plutselig er det noe i meg som sier "ostehøvelen",
men før jeg klarer å si "ostehøvelen" høyt,
har faren reist seg fra sofaen.
– Alt bra? sier faren og ser på meg.
– Alt bra! sier jeg.
– Vet du hvor o s t e h ø v e l e n er?
– Vent, sier han og forsvinner opp trappen.
"Vent", gjentar jeg inni meg.
"Vent" og "alt bra".
Det er slike ord jeg lærer
av foreldrene til barna jeg passer på.
Og så tenker jeg at det kunne ha vært flott,
om ting var annerledes.
Det kunne ha vært så flott.
De skulle bare visst hvor morsomt vi kunne hatt det.
Jeg synes synd på meg selv.
Jeg synes synd på dem.
(Salinas, 2016, s. 83–87)