Nokre matematiske bevistypar - Matematikk 1T - NDLA

Hopp til innhald
Bokmål
Oppgave

Nokre matematiske bevistypar

Alle oppgåvene her skal gjerast utan hjelpemiddel. Nedst på sida kan du laste ned oppgåvene som word- og pdf-dokument.

Oppgåve 1

Før eit direkte bevis for denne påstanden: Summen av to etterfølgjande oddetal er deleleg med 4.

Hint

Eit oddetal kan skrivast som  2k+1 . Finn eit uttrykk for neste oddetal, og summar desse to oddetala.

Løysing

Bevis:

Eit tilfeldig oddetal kan skrivast som  2k+1  der k er eit heilt tal.
Det etterfølgjande oddetalet må då ha ein verdi som er 2 større, altså 2k+1+2.

Summen av desse tala blir då 2k+1+2k+1+2 = 4k+4 = 4k+1

Sidan 4 er faktor i summen, må summen av tala kunne delast med 4. Q.e.d.

(Q.e.d. er ei forkorting for det latinske uttrykket "quod erat demonstrandum", som betyr "som var det som skulle synast".)

Oppgåve 2

Før eit direkte bevis for denne påstanden: Summen av fire etterfølgjande partal er deleleg med 4.

Løysing

Bevis:

Eit tilfeldig partal kan skrivast som 2k der k er eit heilt tal. Det følgjande partalet må då ha ein verdi som er 2 større, altså 2k+2.

Det neste blir  2k+2+2, og det fjerde følgjande partalet blir  2k+2+2+2.

Summen av desse tala blir då

2k+2k+2+2k+2+2+2k+2+2+2=8k+12=42k+3

Sidan 4 er faktor i summen, må summen av tala kunne delast med 4.

Q.e.d.

Oppgåve 3

Før eit direkte bevis for denne påstanden: Summen av to rasjonale tal er eit rasjonalt tal.

(Rasjonale tal er tal som kan skrivast som ein brøk der teljaren og nemnaren er heile tal.)

Løysing

Bevis:

Eit tilfeldig rasjonalt tal kan skrivast som mn der m og n er heile tal.

Eit anna tilfeldig rasjonalt tal kan skrivast som pq der p og q er heile tal.

Summen av desse tala kan vi skrive som

 mn+pq = m·qn·q+p·nq·n = m·q+p·nn·q

Når vi multipliserer to heile tal med kvarandre, får vi eit nytt heilt tal. Når vi adderer to heile tal med kvarandre, får vi eit nytt heilt tal. Dette må bety at både teljaren og nemnaren i den nye brøken blir heile tal. Summen av dei to rasjonale tala blir dermed eit rasjonalt tal.

Oppgåve 4

Før eit direkte bevis for denne påstanden: Dersom n eit oddetal, så er  n2-1  delelig med 4.

Løysing

Bevis:

 n er eit oddetal    n = 2t+1  der t er eit heilt tal.n2-1 = 2t+12-1= 4t2+4t+1-1= 4t2+t

Talet 4 er dermed ein faktor i  n2-1, og følgjeleg er  n2-1  delelig med 4.

Oppgåve 5

Før eit direkte bevis for påstanden: Produktet av to etterfølgjande tal er eit partal.

Løysing

Bevis:

Anta at det første talet er eit partal. Eit tilfeldig partal kan skrivast som 2k  der k er eit heilt tal. Det følgjande talet blir då  2k+1 .

Produktet blir  2k2k+1 = 4k2+2k = 22k2+k.

2 er ein faktor i produktet, og følgjeleg er produktet eit partal.

Dersom det første talet er eit oddetal, kan det skrivast som  2k+1  der  k  er eit heilt tal. Det følgjande talet blir  2k+2 .

Produktet blir 2k+12k+2 = 4k2+6k+2 = 22k2+3k+1.

2 er ein faktor i produktet, og følgjeleg er òg her produktet eit partal.

Oppgåve 6

Løys likningane. Sett prøve på svara.

a)  3-x = 1

Løysing

3-x = 13-x = 1x = 2

Vi set prøve på svaret:

Venstre side:  3-x =3-2 = 1 = 1
Høgre side: 1

 x = 2  er ei løysing av likninga.

b)   3x-2 = 4  

Løysing

3x-2 = 43x-2 = 16x = 6

Vi set prøve på svaret:

Venstre side:  3x-2 =3·6-2 = 16 = 4
Høgre side: 4

 x = 6  er ei løysing av likninga.

c)   -2 = x-1  

Løysing

-2 = x-14 = x-1x = 5

Vi set prøve på svaret:

Venstre side:   -2
Høgre side:  5-1 = 4 = 2

 x = 5  er ikkje ei løysing av likninga.

(Kommentar: Går det an å sjå direkte at likninga ikkje har løysing?)

Oppgåve 7

Løys likningane. Sett prøve på svara.

a)   x-2 = x-2  

Løysing

x-2 = x-2 x2-4x+4 = x-2x2-5 x+6 =  0 x = 2        x = 3

Vi set prøve på svaret  x = 2.

Venstre side:   2-2 = 0
Høgre side:  2-2 = 0

 x = 2  er ei løysing av likninga.

Vi set prøve på svaret  x = 3.

Venstre side:   3-2 = 1
Høgre side:  3-2 = 1

 x = 3  er òg ei løysing av likninga.

b)   2x+4+x = 2  

Løysing

2x+4+x = 2 2x+4 = 2-x2x+4 = 4-4x+x2x2-6 x =  0 xx-6 = 0x = 0        x = 6

Vi set prøve på svaret  x = 0.

Venstre side:   2·0+4+0 =2
Høgre side:   2

x = 0  er ei løysing av likninga.

Vi set prøve på svaret  x = 6.

Venstre side:  2·6+4+6 = 16+6 = 10
Høgre side:  2

 x = 6  er ikkje ei løysing av likninga.

c)   x+4-4x = 2  

Løysing

  x+4-4x = 2  4-4x = 2-x4-4x = 4-4x+x2x2 = 0x = 0

Vi set prøve på svaret  x = 0.

Venstre side:   0+4-4·0 = 2
Høgre side:  2

 x = 0  er ei løysing av likninga.

d)  4x+4- x = -2  

Løysing

 4x+4- x = -2 4x+4 = x-2 4x+4 = x2-4x+4x2-8x = 0xx-8 = 0x  = 0         x = 8

Vi set prøve på svaret  x = 0.

Venstre side:  4·0+4- 0 = 2
Høgre side:  -2

x = 0  er ikkje ei løysing av likninga.

Vi set prøve på svaret  x = 8.

Venstre side:   4·8+4- 8 = 6-8 = -2
Høgre side:  -2

 x = 8  er ei løysing av likninga.

Oppgåve 8

Formuler den kontrapositive påstanden til følgjande påstand: Det er feil å seie at eg ikkje bestod eksamen.

Løysing

Kontrapositiv påstand: Det er riktig å seie at eg bestod eksamen.

Oppgåve 9

Formuler den kontrapositive påstanden til følgjande påstand: Dei som ikkje liker å sjå ein fotballkamp, har ikkje sjølve spelt fotball.

Løysing

Kontrapositiv påstand: Dei som har spelt fotball sjølve, liker å sjå ein fotballkamp.

Oppgåve 10

a) Før eit kontrapositivt bevis for påstanden:

             n2 er eit oddetal.    n er eit oddetal.

Løysing

Bevis:
Den kontrapositive påstanden blir:

       n er ikkje eit oddetal    n2 er ikkje eit oddetal n er eit partal    n2 er eit partal

Vi set   n = 2t     t.
Då er   n2 = 4t2 = 2·2t2  som må vere eit partal.

Då er den kontrapositive påstanden bevist og dermed er den opphavlege påstanden bevist.

b) Før eit direkte bevis for påstanden:

               n er eit oddetal.    n2 er eit oddetal.

Løysing

Bevis:
n er eit oddetal.                              n = 2t+1          tn2 = 2t+12n2 = 4t2+4t+1n2 = 4t2+t+1

Sidan 4 er ein faktor i  4t2+t, er dette ledda eit partal.
Følgjeleg er  n2  = 4t2+1+1  eit oddetal.

Oppgåve 11

Før bevis for påstanden:

                              n2  er eit partal.    n  er eit partal.

Løysing

Bevis:

Vi fører først eit direkte bevis for påstanden n er eit partal.    n2 er eit partal.  

Anta at n er eit partal. Vi kan då skrive

            n = 2t      t n2 = 2t2 = 4t2 =2·2t2  n2 er eit partal. Q.e.d.

Vi fører så eit kontrapositivt bevis for påstanden:

n2 er eit partal.   n er eit partal.

Kontrapositiv påstand:

n er eit oddetal.   n2 er eit oddetal.

Anta at n er eit oddetal. Då kan vi setje  n = 2t+1,     t.

n = 2t+1 ,         tn2 = 2t+12= 4t2+4t+1= 22t2+2t+1= 2k+1 ,         k

Dermed blir n2 eit oddetal.

Q.e.d.

Oppgåve 12

Påstand: Alle firkantar er rektangel.

Bevis med moteksempel at denne påstanden ikkje er riktig.

Løysing

Bevis:

Ein rombe er ein firkant som ikkje er eit rektangel.

Påstanden er ikkje riktig.

NB: Vi kan motbevise ein påstand med eit eksempel, men vi kan aldri bevise ein påstand med eit eksempel (ikkje med to eller fleire eksempel heller).

Oppgåve 13

Påstand:    x2 > 25  x > 5

Bevis med moteksempel at denne påstanden ikkje er riktig.

Løysing

  -62 = 36 > 25   og   -6 < 5

Påstanden er ikkje riktig.

Oppgåve 14

Vis med moteksempel at påstandane ikkje er riktige.

a)   x < y  x2 < y2  

Løysing

  x = -3 ,  y = -2   x < y  x2 = -32 = 9  y2 = -22 = 4 x2 > y2

Påstanden kan ikkje vere riktig.

b)   x2 < y2  x < y  

Løysing

  x2 = 4 ,  y2 = 9   x2 < y2 x = 2     y = -3x > y

Påstanden kan ikkje vere riktig.

c)   x2 = y2  x = y  

Løysing

  x2 = 4 ,  y2 = 4   x2 = y2  x = 2    y =-2 x2 = y2,  men  x  y

Påstanden kan ikkje vere riktig.

Oppgåve 15

No følgjer eit direkte bevis for at 3 = 5. Kan dette vere riktig?

-15 = -159-24 = 25-409-24+16 = 25-40+163-42 = 5-423-4 = 5-43-4+4 = 5-4+43 = 5

Løysing

Dette må du berre finne ut av sjølv!

Oppgåve 16

Ta ein vanleg kortstokk. Be venen din ta ut 13 tilfeldige kort. Be han snu dei 13 korta med biletsida opp og leggje dei inn igjen i kortstokken på tilfeldige stader.

Be så venen din om å ta av dei 13 øvste korta slik at det blir to bunkar med kort. Be venen din om å leggje dei to bunkane under eit tørkle slik at han ikkje kan sjå kva du gjer med dei.

Når tørkleet blir fjerna, ligg det framleis to bunkar der. Du ber venen din om å telje korta med biletsida opp i dei to bunkane. Han vil oppdage at det ligg like mange kort med biletsida opp i dei to bunkane.

Kva gjer du under tørkleet?

Dersom du lurer på om dette er riktig, kan du be læraren din om å utføre kortkunsten.

Løysing

Dette må du finne ut av sjølv!

Nedlastbare filer

Her kan du laste ned oppgåvene som word- og pdf-dokument.