Før eit direkte bevis for denne påstanden: Summen av to etterfølgjande oddetal er deleleg med 4.
Hint
Eit oddetal kan skrivast som . Finn eit uttrykk for neste oddetal, og summar desse to oddetala.
Løysing
Bevis:
Eit tilfeldig oddetal kan skrivast som derer eit heilt tal.
Det etterfølgjande oddetalet må då ha ein verdi som er 2 større, altså.
Summen av desse tala blir då
Sidan 4 er faktor i summen, må summen av tala kunne delast med 4. Q.e.d.
(Q.e.d. er ei forkorting for det latinske uttrykket "quod erat demonstrandum", som betyr "som var det som skulle synast".)
Før eit direkte bevis for denne påstanden: Summen av fire etterfølgjande partal er deleleg med 4.
Løysing
Bevis:
Eit tilfeldig partal kan skrivast som der er eit heilt tal. Det følgjande partalet må då ha ein verdi som er 2 større, altså.
Det neste blir , og det fjerde følgjande partalet blir .
Summen av desse tala blir då
Sidan 4 er faktor i summen, må summen av tala kunne delast med 4.
Q.e.d.
Før eit direkte bevis for denne påstanden: Summen av to rasjonale tal er eit rasjonalt tal.
(Rasjonale tal er tal som kan skrivast som ein brøk der teljaren og nemnaren er heile tal.)
Løysing
Bevis:
Eit tilfeldig rasjonalt tal kan skrivast somder og er heile tal.
Eit anna tilfeldig rasjonalt tal kan skrivast somder og er heile tal.
Summen av desse tala kan vi skrive som
Når vi multipliserer to heile tal med kvarandre, får vi eit nytt heilt tal. Når vi adderer to heile tal med kvarandre, får vi eit nytt heilt tal. Dette må bety at både teljaren og nemnaren i den nye brøken blir heile tal. Summen av dei to rasjonale tala blir dermed eit rasjonalt tal.
Før eit direkte bevis for denne påstanden: Dersom eit oddetal, så er delelig med 4.
Løysing
Bevis:
Talet 4 er dermed ein faktor i , og følgjeleg er delelig med 4.
Før eit direkte bevis for påstanden: Produktet av to etterfølgjande tal er eit partal.
Løysing
Bevis:
Anta at det første talet er eit partal. Eit tilfeldig partal kan skrivast som derer eit heilt tal. Det følgjande talet blir då .
Produktet blir .
2 er ein faktor i produktet, og følgjeleg er produktet eit partal.
Dersom det første talet er eit oddetal, kan det skrivast som der er eit heilt tal. Det følgjande talet blir .
Produktet blir .
2 er ein faktor i produktet, og følgjeleg er òg her produktet eit partal.
Løys likningane. Sett prøve på svara.
a)
Løysing
Vi set prøve på svaret:
Venstre side:
Høgre side: 1
er ei løysing av likninga.
b)
Løysing
Vi set prøve på svaret:
Venstre side:
Høgre side: 4
er ei løysing av likninga.
c)
Løysing
Vi set prøve på svaret:
Venstre side:
Høgre side:
er ikkje ei løysing av likninga.
(Kommentar: Går det an å sjå direkte at likninga ikkje har løysing?)
Løys likningane. Sett prøve på svara.
a)
Løysing
Vi set prøve på svaret .
Venstre side:
Høgre side:
er ei løysing av likninga.
Vi set prøve på svaret .
Venstre side:
Høgre side:
er òg ei løysing av likninga.
b)
Løysing
Vi set prøve på svaret .
Venstre side:
Høgre side:
er ei løysing av likninga.
Vi set prøve på svaret .
Venstre side:
Høgre side:
er ikkje ei løysing av likninga.
c)
Løysing
Vi set prøve på svaret .
Venstre side:
Høgre side:
er ei løysing av likninga.
d)
Løysing
Vi set prøve på svaret .
Venstre side:
Høgre side:
er ikkje ei løysing av likninga.
Vi set prøve på svaret .
Venstre side:
Høgre side:
er ei løysing av likninga.
Formuler den kontrapositive påstanden til følgjande påstand: Det er feil å seie at eg ikkje bestod eksamen.
Løysing
Kontrapositiv påstand: Det er riktig å seie at eg bestod eksamen.
Formuler den kontrapositive påstanden til følgjande påstand: Dei som ikkje liker å sjå ein fotballkamp, har ikkje sjølve spelt fotball.
Løysing
Kontrapositiv påstand: Dei som har spelt fotball sjølve, liker å sjå ein fotballkamp.
a) Før eit kontrapositivt bevis for påstanden:
Løysing
Bevis:
Den kontrapositive påstanden blir:
n er ikkje eit oddetal ⇒ n2 er ikkje eit oddetal⇕ n er eit partal ⇒ n2 er eit partal
Vi set n = 2t t∈ℤ.
Då er n2 = 4t2 = 2·2t2 som må vere eit partal.
Då er den kontrapositive påstanden bevist og dermed er den opphavlege påstanden bevist.
b) Før eit direkte bevis for påstanden:
n er eit oddetal. ⇒ n2 er eit oddetal.
Løysing
Bevis:
n er eit oddetal.⇓ n = 2t+1 t∈ℤ⇓n2 = 2t+12⇓n2 = 4t2+4t+1⇓n2 = 4t2+t+1
Sidan 4 er ein faktor i 4t2+t, er dette ledda eit partal.
Følgjeleg er n2 = 4t2+1+1 eit oddetal.
Før bevis for påstanden:
n2 er eit partal. ⇔ n er eit partal.
Løysing
Bevis:
Vi fører først eit direkte bevis for påstanden n er eit partal. ⇒ n2 er eit partal.
Anta at n er eit partal. Vi kan då skrive
n = 2t t∈ℤ ⇓n2 = 2t2 = 4t2 =2·2t2 ⇒ n2 er eit partal. Q.e.d.
Vi fører så eit kontrapositivt bevis for påstanden:
n2 er eit partal. ⇒ n er eit partal.
Kontrapositiv påstand:
n er eit oddetal. ⇒ n2 er eit oddetal.
Anta at n er eit oddetal. Då kan vi setje n = 2t+1, t∈ℤ.
n = 2t+1 , t∈ℤ⇓n2 = 2t+12= 4t2+4t+1= 22t2+2t+1= 2k+1 , k∈ℤ
Dermed blir n2 eit oddetal.
Q.e.d.
Påstand: Alle firkantar er rektangel.
Bevis med moteksempel at denne påstanden ikkje er riktig.
Løysing
Bevis:
Ein rombe er ein firkant som ikkje er eit rektangel.
Påstanden er ikkje riktig.
NB: Vi kan motbevise ein påstand med eit eksempel, men vi kan aldri bevise ein påstand med eit eksempel (ikkje med to eller fleire eksempel heller).
Påstand: x2 > 25 ⇒ x > 5
Bevis med moteksempel at denne påstanden ikkje er riktig.
Løysing
-62 = 36 > 25 og -6 < 5
Påstanden er ikkje riktig.
Vis med moteksempel at påstandane ikkje er riktige.
a) x < y ⇒ x2 < y2
Løysing
x = -3 , y = -2 ⇒ x < y x2 = -32 = 9 y2 = -22 = 4 ⇒x2 > y2
Påstanden kan ikkje vere riktig.
b) x2 < y2 ⇒ x < y
Løysing
x2 = 4 , y2 = 9 ⇒ x2 < y2 x = 2 y = -3⇒x > y
Påstanden kan ikkje vere riktig.
c) x2 = y2 ⇒ x = y
Løysing
x2 = 4 , y2 = 4 ⇒ x2 = y2 x = 2 y =-2 ⇒x2 = y2, men x ≠ y
Påstanden kan ikkje vere riktig.
No følgjer eit direkte bevis for at 3 = 5. Kan dette vere riktig?
-15 = -15⇓9-24 = 25-40⇓9-24+16 = 25-40+16⇓3-42 = 5-42⇓3-4 = 5-4⇓3-4+4 = 5-4+4⇓3 = 5
Løysing
Dette må du berre finne ut av sjølv!
Ta ein vanleg kortstokk. Be venen din ta ut 13 tilfeldige kort. Be han snu dei 13 korta med biletsida opp og leggje dei inn igjen i kortstokken på tilfeldige stader.
Be så venen din om å ta av dei 13 øvste korta slik at det blir to bunkar med kort. Be venen din om å leggje dei to bunkane under eit tørkle slik at han ikkje kan sjå kva du gjer med dei.
Når tørkleet blir fjerna, ligg det framleis to bunkar der. Du ber venen din om å telje korta med biletsida opp i dei to bunkane. Han vil oppdage at det ligg like mange kort med biletsida opp i dei to bunkane.
Kva gjer du under tørkleet?
Dersom du lurer på om dette er riktig, kan du be læraren din om å utføre kortkunsten.
Løysing
Dette må du finne ut av sjølv!
Her kan du laste ned oppgåvene som word- og pdf-dokument.