1. Home
  2. NaturfagChevronRight
  3. Bærekraftig utviklingChevronRight
  4. Klima: En framtid du ikke vil haChevronRight
  5. Best i test!ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Best i test!

For å gjøre det lettere for oss å ta bærekraftige valg når vi kjøper noe, er det utviklet en rekke merkeordninger. Disse gir informasjon om miljø, sosiale forhold og dyrevelferd. I tillegg bør vi vurdere transport og bruk av emballasje. Sammenlign ulike varer og kår den mest bærekraftige!

Tre kvinner shopper. Foto.

Oppdrag

Du jobber med å lage forbrukerstoff for en kjent TV-kanal, avis eller blogg. Lag en reportasje der du sammenligner flere produkter fra samme varegruppe på bakgrunn av en rekke bærekraft-kriterier.

Tidsbruk og organisering

2 timer. Beregn mer tid hvis du skal kjøpe inn varer.

Sett i gang!

Finn ut hvilken type vare du skal vurdere. Det er lurt å velge en varetype som det er lett å finne informasjon om (for eksempel klær, kaffe, meieriprodukter, frukt, sjokolade, fisk, vaskemidler). Varene må være sammenlignbare.

Bestem hvilke kriterier du skal vurdere varene ut ifra. Dette kan være hvor miljøvennlig varene er (se etter miljømerker), sosiale forhold og lønn til produsenter (se etter merking), hvor varen er produsert (lokalt eller importert), bruk av emballasje (nødvendig, resirkulert, resirkulerbar, nedbrytbar), om varen er testet på dyr, og andre kriterier.

Forbrukerrådets merkeoversikt

Miljømerke klistret på banan. Foto.
Rainforest Alliance-merke på banan

Diskuter:

Hvilke kriterier mener dere er viktigst for å vurdere om et produkt er bærekraftig?

Finn informasjon om de ulike produktene. Søk på Internett, kjøp inn varene, ta med hjemmefra eller spør i butikken. Gi varene poeng ut ifra hvordan du mener de skårer på de ulike kriteriene. De kriteriene som er viktigst for å bedømme om produktet er bærekraftig, bør gis størst vekt.

Best i test – vurderingskjema

Filer

Nå blir det spennende å se hvilken vare som blir best i din bærekraft-test!

Produkt

Resultatene kan presenteres som en video, en billedserie, infografikk, blogginnlegg eller en kombinasjon av disse.

Læringsressurser

Klima: En framtid du ikke vil ha