Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Best i test!

For å gjøre det lettere for oss å ta bærekraftige valg når vi kjøper noe, er det utviklet en rekke merkeordninger. Disse gir informasjon om miljø, sosiale forhold og dyrevelferd. I tillegg bør vi vurdere transport og bruk av emballasje. Sammenlign ulike varer og kår den mest bærekraftige!

Oppdrag

Du jobber med å lage forbrukerstoff for en kjent TV-kanal, avis eller blogg. Lag en reportasje der du sammenligner flere produkter fra samme varegruppe på bakgrunn av en rekke bærekraft-kriterier.

Tidsbruk og organisering

2 timer. Beregn mer tid hvis du skal kjøpe inn varer.

Sett i gang!

Finn ut hvilken type vare du skal vurdere. Det er lurt å velge en varetype som det er lett å finne informasjon om (for eksempel klær, kaffe, meieriprodukter, frukt, sjokolade, fisk, vaskemidler). Varene må være sammenlignbare.

Bestem hvilke kriterier du skal vurdere varene ut ifra. Dette kan være hvor miljøvennlig varene er (se etter miljømerker), sosiale forhold og lønn til produsenter (se etter merking), hvor varen er produsert (lokalt eller importert), bruk av emballasje (nødvendig, resirkulert, resirkulerbar, nedbrytbar), om varen er testet på dyr, og andre kriterier.

Forbrukerrådets merkeoversikt

Diskuter:

Hvilke kriterier mener dere er viktigst for å vurdere om et produkt er bærekraftig?

Finn informasjon om de ulike produktene. Søk på Internett, kjøp inn varene, ta med hjemmefra eller spør i butikken. Gi varene poeng ut ifra hvordan du mener de skårer på de ulike kriteriene. De kriteriene som er viktigst for å bedømme om produktet er bærekraftig, bør gis størst vekt.

Vurderingsskjema
Vurderingsskjema

Hva vurderes

Produkt 1

Produkt 2

Miljø (se etter merking)

Rettferdig produksjon (se etter merking)

Emballasje (unødig emballasje, resirkulert, resirkulerbar)

Pris

Transport (produsert lokalt / importert)

Smak/utseende

Energi (om aktuell)

Sum:

Tips: Gi karakter på en skala frå 1 til 6 for de viktigste kriteriene for bærekraft. Mindre viktige kriterier kan bedømmes på en skala fra 1 til 3.

Nå blir det spennende å se hvilken vare som blir best i din bærekraft-test!

Produkt

Resultatene kan presenteres som en video, en billedserie, infografikk, blogginnlegg eller en kombinasjon av disse.