Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Journalistikk, informasjon og reklameChevronRight
  4. MarkedskommunikasjonChevronRight
  5. Markedsfør en festivalChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Markedsfør en festival

Roskildefestivalen. Fotografi.

Arbeidsoppdrag

Noen foretaksomme elever på skolen din har bestemt seg for å arrangere en musikkfestival på hjemstedet ditt i sommer. De har booket en tidligere elev som nå er blitt en verdenskjent artist. Flere lokale band skal også opptre på festivalen.

En gruppe medieelever i din klasse har fått i oppdrag å lage en informasjonsplan for festivalen. Denne skal godkjennes av festivalstyret før informasjonstiltakene settes i gang.

Fase 1

Gruppa leser først fagartikkelen om informasjonsstrategi (se under «Relatert innhold» nederst på sida), og diskuterer spørsmålene som er knyttet til hver av de fem fasene i arbeidet med en god informasjonsstrategi.

Del deretter gruppa inn i flere team som hver får ansvaret for å lage utkast til et bestemt informasjonstiltak. I kapittelet «Journalistikk og informasjonsarbeid» og i verkstedene «Informasjonstjenesten» og «Reklamebyrået» finner dere konkrete tips til hvordan de ulike informasjonstiltakene kan utformes.

Fase 2

Gruppa di skal produsere følgende:

  • forslag til informasjonsplan

Sammen med planen skal dere levere følgende:

  • forslag til visuell profil
  • forslag til program
  • forslag til pressemelding
  • skisse til festivalplakat
  • skisse til avisannonse
  • skisse som viser struktur og design på festivalens hjemmeside

NB! Forslag til ulike informasjonstiltak skal begrunnes i informasjonsplanen.

Fase 3

Når arbeidet er ferdig og oppleggene klare, skal det evalueres. Det beste hadde naturligvis vært å sette disse planene ut i livet, men det er det neppe tid til. Diskuter i gruppa:

  • Er planen ryddig og godt gjennomtenkt?
  • Svarer planen på oppdragsgivernes behov?
  • Kommuniserer de ulike informasjonstiltakene godt med målgruppa?
  • Hva er bra i utkastene til informasjonstiltak?
  • Hva kunne ha vært bedre?
  • Ville publikum ha strømmet til? Hvorfor? / Hvorfor ikke?

Oppgaven er en bearbeidet versjon av samme oppgave på nettstedet Mediana.no.

Idé og opplegg: Trude Løvskar

Læringsressurser

Markedskommunikasjon

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter