Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

AlphaGo: Hva skjer når maskiner blir smartere enn mennesker?

Brettspillet go er verdens eldste brettspill som fortsatt er i bruk, og det er populært i Øst-Asia. I filmen AlphaGo følger vi et forskerteam som har utviklet et dataprogram basert på kunstig intelligens og maskinlæring som kan utfordre verdens beste go-spillere.
Tre japanske jenter i kimono sitter rundt et lite firkantet bord med svarte og hvite spillebrikker på. Foto
Åpne bilde i et nytt vindu

Bakgrunn

Go er et brettspill for to personer. Hver spiller prøver å omringe områder på spillebrettet med sine brikker, og vinneren er den som har "erobret" den største andelen av brettarealet når spillet er ferdig. Selv om reglene er enkle, er go et svært komplekst spill å programmere kunstig intelligens for siden tallet på mulige kombinasjoner av brikker på spillebrettet er nærmest uendelig.

AlphaGo

Den britiske KI-laben Deepmind, som er eid av Google, spesialiserer seg på å lage dataprogrammer som kan spille spill like godt som eller bedre enn mennesker. Deepmind har blant annet laget programmer som kan spille go, sjakk, Quake III Arena og Starcraft II.

I 2015 utfordret de den europeiske mesteren i go, Fan Hui, til å spille mot programmet AlphaGo. Dette programmet har lært seg å spille go ved å analysere profesjonelle go-kamper mellom mennesker, for så spille mot en kopi av seg selv og på denne måten forbedre eget spill. Filmen følger teamet bak AlphaGo mens de forbereder seg til en kamp mot verdens beste go-spiller, Lee Sedol.

Denne YouTube-videoen viser hvordan spillet fungerer: AlphaGo - The Movie | Full award-winning documentary

Undersøk

  • Hva skjedde med Lee Sedol etter at han spilte mot AlphaGo?

  • AlphaGo er blitt videreutviklet etter at filmen ble laget. Kan du finne ut mer om nyere versjoner av AlphaGo? Hvor mye bedre de er nyere versjonene?

Diskuter

  • Hva betyr det for konkurransespilling at maskiner har blitt bedre enn mennesker?

  • Hva annet kan teknologien bak AlphaGo brukes til?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Karl Arne Dalsaune.
Sist faglig oppdatert 12.01.2023

Læringsressurser

Automatisering og intelligente systemer