Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Feels good man

Hvordan gikk det til at tegneseriefrosken Pepe ble et hatsymbol? Bruk kunnskap og begreper om memer, tekstkulturer og affordanser til å reflektere rundt filmen om frosken Pepe.

Feels good man

Før du ser filmen:

Har du sett bilder av frosken Pepe i noen andre sammenhenger? Hva har han stått for der?

Del 1. Frosken Pepe

  1. Se filmen Feels good man om tegneseriefrosken Pepe.

  2. Lag en tidslinje som viser de ulike betydningene frosken Pepe har hatt, fra han oppstod som en karakter i tegneserien Boy's club av Matt Furie i 2005.

  3. Se om dere finner ulike utgaver av Pepe på nettet som kan illustrere de forskjellige stadiene på tidslinjen.

Del 2. Memer

  1. I par: I filmen forklarer Susan Blackmore hva et mem er. Sammenlikn hennes forklaring med definisjonen i artikkelen om mem.

  2. Lag en egen definisjon med utgangspunkt i disse to samt dine egne erfaringer med memer.

  3. Del definisjonene i klassen, og bli enige om en felles definisjon.

  4. Er dere enige med Blackmore når hun sier at Pepe er et godt eksempel på hvordan memer fungerer?

  5. Har dere eksempler på andre memer som har vært like vellykket når det gjelder å spre seg som Pepe? Hva mener dere er suksesskriterier for at et mem skal spre seg?

  6. I hvilken grad er ulike internett-memer en del av tekstkulturen i ditt ungdomsmiljø? Hva slags funksjon vil du si denne tekstpraksisen har i ditt miljø?

Del 3. Digitale tekstkulturer

Les artikkelen Tekstkulturer og tekstpraksiser.

  1. Hvordan beskrives nettforumet 4chan i filmen om Pepe? Kan begrepet tekstkultur brukes for å beskrive samhandlinga på forumet?

  2. Hva kjennetegnet brukerne på 4chan? Hvorfor ble Pepe en figur som de identifiserte seg med, tror du?

  3. "We feel alone together" (Vi føler oss alene sammen) var et slags slagord for plattformen. Hva lå i dette?

  4. Hvordan reagerte 4chan-brukerne på at Pepe ble mer kjent i samfunnet og brukt av det de kaller "normies"? Hva tror du lå bak disse reaksjonene?

  5. Hvilke funksjoner tror du det å skape og dele memer hadde for brukerne av 4chan?

  6. Les artikkelen Tekstkulturer og affordanser. Hvilke ulike affordanser, eller egenskaper ved plattformen 4chan brukte, mener dere kan forklare den tekstpraksisene med å skape og dele memer som utviklet seg der?

Del 4. Pepe og samfunnet

  1. Hvilke verdier ville Matt Furie at Pepe-figuren skulle representere?

  2. Se på tidslinjen dere har laget: Hvilke ulike verdier ble Pepe som symbol bærer av etter hvert som han ble fylt med ulike betydninger? Legg til verdiene på de ulike punktene i tidslinjen.

  3. Hvilken rolle spilte Pepe i valgkampen som endte med at Donald Trump vant presidentvalget i USA?

  4. "Pepe er en inngangsport til radikalisering" sier forskeren som ser på hatkultur på nettet. Diskuter: Hvordan kan en tegneseriefrosk bli et hatsymbol?

Del 5. Skap selv!

Lag enten en presentasjon eller fagartikkel om memer, digitale tekstkulturer og fenomenet Pepe the frog. Dere kan selv velge innfallsvinkler til temaet, eller dere kan basere teksten direkte på spørsmålene i oppgavene over. Bruk fagkunnskap og fagbegreper.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 29.11.2021

Læringsressurser

Kommunikasjon, identitet og teknologi