Om betafaget
Faget på NDLA skal dekke alle kompetansemålene og hele læreplanen for fellesfaget geografi. Vi har valgt å dele faget i følgende emner:
Om faget
Verden og verktøy
Bærekraftig utvikling
Indre krefter
Ytre krefter
Demografi og levekår
Lokalisering og globalisering
Ressurser og forvaltning
Klima og forbruk
Fordypning
Tre av emnene er ikke rene fagemner og skiller seg derfor litt ut. Om faget vil inneholde informasjon om hvordan vi har bygd faget på NDLA, i tillegg til lenker til gode kilder og tips til undervisning og læring i faget. Verden og verktøy vil inneholde ressurser knyttet til feltarbeid, kartbruk og kartforståelse. Fordypning vil inneholde større læringsoppdrag eller caser, og her skal vi legge til rette for å jobbe med fagstoff tematisk. Her vil du finne opplegg på tvers av den tradisjonelle strukturen i faget som enkelt kan gjøres tverrfaglig.
Geografi på NDLA skal gjøre det enkelt å lære sammen med andre. Vi ønsker også å legge til rette for at elevene skal kunne være aktive og utforskende. I faget skal elevene få trene seg på å ha egne meninger, slik at de kan bli deltakende medborgere. Ferdigheter og metoder knyttet til kart og feltarbeid er sentralt i faget. Derfor vil vi legge til rette for kartbruk og små feltarbeider i alle emnene.
For å gjøre faget relevant og forståelig forsøker vi å ta utgangspunkt i elevenes livsverden og gjøre det enklest mulig å knytte fagstoffet til elevenes nærmiljø.
Didaktisk oppbygging
Hvert emne i faget vil ha en introduksjonsressurs og en oppsummeringsressurs. Introduksjonen er ment å bidra til å få fram elevenes forkunnskaper og skape litt undring og interesse rundt temaet. Oppsummeringsressursen vil inneholde oppgaver på ulike nivåer som elevene kan bruke til å overvåke sin egen læring. Vi håper og tror at dette kan bidra til å sette fokus på det å lære å lære.
Målet med geografi på NDLA er å gi elevene begreper og forståelse til å kunne forklare "Hvorfor er det slik akkurat her?" på en god måte. Da må vi både si noe om samfunnet og om naturen. Denne syntesen er sentral i faget. Alle de siste emnene kopler derfor natur og samfunn tydelig sammen slik at elevene blir bevisste på hvordan naturen påvirker samfunnet, og hvordan samfunnet påvirker naturen.
Bærekraftig utvikling er det eneste tverrfaglige temaet i faget. Dette handler i stor grad om forholdet mellom natur og samfunn. Derfor er bærekraftig utvikling det første fagemnet slik at dere kan ta med dette inn i alle de andre emnene.
Geografiske nivåer og det å se forskjeller og likheter mellom dem er også en viktig del av faget. Dette forsøker vi å vise gjennom mange ulike eksempler, både visuelt og gjennom tekst. Bildene under viser ulike familier i ulike land plassert foran eller i huset sitt. Slike bilder kan være et godt utgangspunkt for ulike faglige refleksjoner.
Det visuelle
Faget handler i stor grad om det å kunne se, gjenkjenne og forklare. Vi vil legge til rette for å bruke nærmiljøet og trene observasjonsevnene på det nære. I tillegg gir det digitale oss muligheter til å vise mange ulike eksempler på landskap og steder gjennom kart, bilder, animasjoner og videoer. Vi vil derfor prioritere å finne og lage gode visuelle ressurser.