Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Velg teori til litterær analyse

Hvilke perspektiver på litteratur mener du egner seg best til analyse av en bestemt tekst?
Jente som ser i kikkert. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I denne oppgaven kan du velge mellom et dikt, en novelle og et romanutdrag:

Diktet "Norge i fløtesaus" av Gro Dahle

Novellen "Dagens fangst sprellende i nebbet" av Bjarne Benjaminsen

Utdrag fra Vi er fem av Mathias Faldbakken

Les teksten

Begynn med å lese gjennom teksten du har valgt. Skriv gjerne ut teksten på papir, og strek under ord, avsnitt eller setninger som fanger interessen din underveis i lesinga. Reflekter over disse to spørsmålene:

  • Hva synes du er det umiddelbart mest interessante trekket ved teksten, enten det gjelder form eller innhold?

  • Hva slags tematikk tar teksten opp?

Tankene dine om dette kan gjøre det lettere for deg å se hvilke perspektiver som kan passe best til teksten.

Velg perspektiver

  • Hvilke litteraturteoretiske perspektiver kan du tenke deg å bruke i arbeidet med teksten du har valgt? Velg minst to innfallsvinkler. Begrunn valget ditt.

  • Du kan lese mer om de ulike litteraturteoriene i artiklene i relatert innhold.

  • På sida om analysespørsmål for ulike litteraturteorier kan du se på de ulike perspektivene og finne forslag til analysespørsmål.

Analyser teksten

Gjør en analyse av teksten med utgangspunkt i perspektivene du har valgt.

  • Ta med det innholdet du mener er relevant for å forstå teksten ut fra perspektivene du har valgt.

  • I analysen må du begrunne valg av teorier og innfallsvinkler.

  • Velg selv om du vil presentere analysen som muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst.

Relatert innhold

Her får du et overblikk over ulike litteraturteorier som kun har selve teksten som analyseområde.

Hvilke litteraturteoretiske retninger mener konteksten er viktig for å forstå litteratur, og hvordan kan du bruke dette i møte med tekster?

CC BY-SASkrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 12.01.2022

Læringsressurser

Litteraturteori