Analysespørsmål for ulike litteraturteorier - Kommunikasjon og kultur 2 - NDLA

Hopp til innhold
Veiledning

Analysespørsmål for ulike litteraturteorier

Hvordan kan du bruke ulike perspektiver på litteratur i en analyse? Bruk våre forslag til analysespørsmål basert på ulike tilnærminger til litteratur.

Vi har sortert ulike teoretiske perspektiver på litteratur etter hvorvidt de har hovedfokuset på teksten, konteksten, forfatteren eller leseren. Du finner fagartiklene som tar for seg disse ulike perspektivene i relatert innhold.

Under finner du forslag til analysespørsmål for hvert av de fire perspektivene. Du kan bruke spørsmålene som utgangspunkt når du skal analysere og tolke litterære tekster. Du kan også laste ned tabellen som et Word-dokument.

analysespørsmål

Teksten

Konteksten

Forfatteren

Leseren

Hvilke ulike elementer består teksten av?

Når og hvor ble teksten gitt ut?

Skriver forfatteren fra et bestemt perspektiv når det gjelder kjønn, kultur eller klasse?

Hvem er forfatteren?

Hva slags følelser og assosiasjoner vekker ulike deler av teksten i deg?

Hvilke språklige bilder og andre språklige virkemidler blir brukt i teksten?

Hva er den historiske og kulturelle konteksten for tematikken i teksten?

Hva kan du finne ut om forfatterens liv?

Hvordan kan dette kaste lys over teksten?

Hva slags tomrom i teksten må du fylle selv?

Hvordan er språket i teksten? Beskriv hvordan tone, stil, ordvalg og setningsoppbygging bidrar til tekstens framstilling av temaet.

Kan tematikken i teksten knyttes til kolonisering og rasisme?

Hvordan beskrives kulturforskjeller og kulturell identitet i teksten?

Hva kan du finne ut om forfatterens forfatterskap?

Hvordan kan dette kaste lys over teksten?

Hva har du av kunnskap og erfaring som bidrar til hvordan du forstår teksten?

Hvilket fortellerperspektiv eller synsvinkel er handlinga beskrevet fra?

Hvilke ulike perspektiver og stemmer er til stede i teksten?

Hvilke holdninger har karakterene til naturen og omgivelsene?

Hvordan beskrives naturen i teksten?

Hvilke modell-leser(e) er teksten rettet mot?

Hvilke fortellergrep blir brukt i teksten? Scenisk framstilling, dialog eller referat?

Hvilke handlingsskjemaer finner du i teksten?

Hva slags maktrelasjoner mellom kjønnene kommer til uttrykk i teksten?

Hvordan beskrives og framstilles karakterer av ulike kjønn i teksten?

Hvordan henvender teksten seg til ulike lesere, direkte eller indirekte?

Hvilke karakterer opptrer i teksten, hva slags relasjoner har de, og hvordan utvikler karakterene og relasjonene seg?

Hvilke funksjoner har de ulike karakterene i teksten?

Hvilke klassemotsetninger kommer til uttrykk i teksten?

Hvordan beskrives og framstilles karakterer fra ulike klasser i teksten?

Hvilke strategier er brukt for å påvirke leseren på ulike måter?

Hvordan er handlinga i teksten strukturert? Er framstillinga kronologisk, er det parallelle handlinger eller hopp bakover eller framover i tid?

Hvilke andre tekster kan kaste lys over idéer eller hendelser i tida som påvirker teksten?

Hvordan er samspillet mellom de ulike elementene i teksten, og hvordan støtter de opp om tematikken i teksten?

Relatert innhold

Fagstoff
Litteraturteori: teksten

Her får du et overblikk over ulike litteraturteorier som kun har selve teksten som analyseområde.

Fagstoff
Litteraturteori: konteksten

Hvilke litteraturteoretiske retninger mener konteksten er viktig for å forstå litteratur, og hvordan kan du bruke dette i møte med tekster?


Skrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 26.02.2021