Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Utforsk grammatiske elementer i tekster

Hvordan påvirker grammatikken budskapet vi vil formidle?
Fortauskant med påmalt tekst "Unngå ulykke" og "Se opp i trafikken". Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

1. Tekstkoblinger

  1. Les avsnittet om setningskoblinger i artikkelen "Grammatiske elementer i tekst".

  2. Hva er forskjellen på eksplisitte og implisitte tekstkoblinger?

  3. Hvilke ulike typer koblinger står det om i artikkelen?

  4. Se på de fire teksteksemplene i boksen under. Er det brukt eksplisitte eller implisitte tekstkoblinger?

  5. Hva slags sammenheng (årsak, tid, motsetninger, tillegg) tolker du at tekstkoblingene i eksemplene skaper? Hva gjør dette med hvordan du tolker hele tekstutdraget?

  1. Forskning viser at skjermbruk blant ungdom har økt raskt over relativt kort tid. Psykiske helseproblemer fortsetter å øke blant ungdom.

  2. Jeg er ikke er en klimaaktivist, men jeg ser på klimaendringene som en av våre største utfordringer framover.

  3. Egg, sukker, melk, hvetemel, bakepulver

  4. Tottenham–Manchester United

2. To perspektiver på klimaendringer

  1. Les avsnittene om virkelighetsbilder og referenter og referentkoblinger i artikkelen "Grammatiske elementer i tekst".

  2. I skjermbildene under av to Facebook-innlegg av henholdsvis Carl I. Hagen og Extinction Rebellion Norge møter du to ulike syn på klimaendringer. Hvordan kommer dette til uttrykk i grammatiske valg?

  3. Lag en oversikt over ordvalg, bøyningsformer, referenter og referentkjeder som du synes er interessante i de to tekstene.

  4. Sammenlign resultatet i klassen, og diskuter hvilken virkning de ulike grammatiske grepene har på budskapet som blir formidlet.

Teksten i innlegget av Carl I. Hagen

Klimagalskapen blir verre og verre med regjeringens nye mål om å kutte den livgivende gassen CO2 med 50 til 55 prosent i 2030 i forhold til 1990!

Ser ingen jubel på Vestlandet for nye kostnader på ferger bla. a som konsekvens av å bygge nye ferger med strøm som drivstoff.

Kostnadene for landets befolkning med det helt tøvete såkalte grønne skifte kommer til å øke dramatisk! Og vi skal legge om kostholdet og vår lyst til å reise for tilbedelsen av den nye Gud IPCC og profetene Al Gore, Gro Harlem Brundtland og Greta Thunberg!

Som om Norges andel av CO2 utslipp på 0,12 prosent av verdens menneskeskapte utslipp på 3-5 prosent av samtlige utslipp skulle være målbar.

Trist at det ikke er noen oppegående journalister i MSM som stiller relevante spørsmål om klimahysteriet som skremmer vettet av barn og ungdom.

Teksten i innlegget fra Extinction Rebellion

STOPP OLJELETINGA NÅ!

Siden sist mandag har vi okkupert Sjursøya terminal, igjen og igjen.

I dag ventes nok en dramatisk rapport fra FNs klimapanel, der vitenskapen er klar: Verden må så raskt som mulig stanse bruken av fossil energi. Vi må stoppe oljeletinga. Regjeringen har ikke har gitt noen erklæring om å stanse oljeletingen. I stedet snakker et av regjeringspartiene om å utsette Norges klimamål for 2030.

Fra mandagsaksjonen, Emilie Røine Østebø:

"Vi er i en nødsituasjon. Klimakrisen truer oss på livet. Norske myndigheter forråder min generasjon. Når myndigheten deler ut nye oljeletetillatelser forestiller de seg at de skal åpne nye oljefelt om 15 år, når man endelig kan utvinne oljen de leter etter i dag. Om 15 år!? 15 år …?

Om 15 år vil vi allerede ha brukt opp karbonbudsjettet hvis vi fortsetter på denne måten. Det betyr at jeg skal oppleve sult og være omringet av vold, fordi tørke og ekstremvær gjør det umulig å dyrke mat i store deler av verden. Jeg vil ikke leve i en tid der krig og samfunnskollaps herjer fordi det ikke er nok ressurser til at menneskene kan leve i fred med hverandre.

Hvorfor gjør norske myndigheter dette mot oss; sine egne barn? Hvordan kan de ofre vår fremtid for midlertidig oljeutvinning? Det er en skam at jeg må stå her og forsvare livet mitt mot den fossile galskapen."

#juststopoil #stoppoljeletinga

CC BY-SASkrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 04.04.2022

Læringsressurser

Tekstanalyse