Ejercicios: De México a Noruega
Hva husker du fra videoen med Melisa fra Mexico? Velg riktig svar.
Her er et utdrag av det Melisa sier i videoen (fordelt på to sider).
Hva betyr ordene du skal plassere? Prøv å forstå dem ut fra konteksten de står i. Oversett gjerne med en medelev.
Flytt ordene på riktig plass.
Oversett teksten til norsk.
Sammenlikn oversettelsen med fasiten i boksen "Traducción".
Ada har vært på utveksling i Spania. Hør hva hun forteller om opplevelsen!
A. Ada, de Noruega
Se videoen og prøv å få med deg hovedinnholdet. Skriv ned deloverskriftene.
Se videoen en gang til, og noter noen stikkord til hver deloverskrift.
Les gjennom transkripsjonen av videoen.
Snakk to og to: Hva forsto dere? Hvordan har Ada hatt det i Spania?
B. Un vídeo interactivo
Se videoen på nytt, og prøv å få med deg så mange detaljer som mulig. Svar på spørsmålene som popper opp underveis.
Melisa og Ada forteller om fordeler og noen ulemper/utfordringer med å dra på utveksling.
A. Haz una lista
Lag en tabell som den nedenfor. Hvor mange fordeler og ulemper/utfordringer klarer du å komme på? Ta utgangspunkt i det Melisa og Ada sier, og legg til det du selv kommer på.
Gå sammen i par eller små grupper, og del det dere har notert. Legg til fordeler og ulemper/utfordringer som du selv manglet.
Felles oppsummering i klassen: Del tavla i to og skriv "ventajas" på den ene sida og "desventajas" på den andre. Fyll tavla med stikkord om fordeler og ulemper/utfordringer med å dra på utveksling. Elever fra de ulike gruppene bytter på å gå opp og skrive.
ventajas | desventajas |
---|---|
aprendes idiomas | es muy caro |
puedes hacer nuevos amigos | echas de menos a tu familia |
... | ... |
B. Pregunta y contesta
Jobb sammen i par. Les spørsmålet høyt, og oversett det til norsk. Sjekk fasiten.
Svar på spørsmålet, først på norsk, så på spansk. Her er det ingen fasitsvar, dere må tenke selv! Gå videre til neste kort.