Ejercicios: Un paseo histórico
Hva husker du fra tekstene og videoen om spansk historie?
Hvilke ord mangler?
Øv på årstall og tidsuttrykk.
Jobb muntlig i par. Oversett det som står på kortene, til spansk.
Fullfør de spanske setningene, og skriv dem ned.
Ta gjerne en felles gjennomgang i klassen til slutt.
Når vi snakker om historiske hendelser, kan vi bruke historisk presens: Napoleon invaderer Spania i 1808. Vi kan også bøye verbet i preteritum: Napoleon invaderte Spania i 1808.
Gjør disse øvelsene felles i klassen.
A. Un dictado
Finn fram penn og papir. Skriv ned det du hører.
Læreren leser diktatteksten flere ganger med pauser underveis.
Til slutt gjennomgår dere teksten i klassen. Fikk du med deg ordene som ble sagt? Hvilke ord var vanskelige å stave?
B. Dictado a la carrera
Plasser en rad med pulter i den ene enden av klasserommet og en rad i den andre. Sørg for at det er fri bane mellom dem, her skal det løpes!
Gå sammen i grupper på tre.
Elev A sitter i den ene enden av klasserommet med teksten foran seg.
Elev C sitter i den andre enden med penn og papir.
Elev A leser første del av teksten høyt for elev B som lytter konsentrert.
Elev B løper bort til elev C og gjenforteller det hen har fått opplest.
Elev C skriver teksten på arket.
Elev B løper fram og tilbake til hele teksten er skrevet ned.
Regler
All kommunikasjon på gruppa må skje gjennom elev B.
Det er kun elev A som kan lese.
Det er kun elev C som kan skrive.
Hvis elev B glemmer noe, må hen løpe tilbake til start og få det lest opp på nytt.
Det er IKKE lov å rope.
Den første gruppa som skriver hele teksten riktig, vinner!