Hopp til innhold
Fagartikkel

Om faget spansk 2

Velkommen til spansk 2 på NDLA! Faget er nå klart til bruk, men vi kommer til å fylle på med grammatikk og noen nye læringsressurser i løpet av skoleåret 2024–2025.

Spansk 2 på NDLA

Faget spansk 2 på NDLA er utviklet i tråd med læreplanen for fremmedspråk og dekker kompetansemålene for nivå 2, det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap og kjerneelementene. Faget gir elevene grunnleggende ferdigheter i fremmedspråk. Ressursene i faget kan brukes i spansk 1+2 fra vg2, men dekker ikke nybegynneropplæringa i vg1. I emnet Om faget finner du årsplan, læringstips og ressurser knyttet til eksamen.

Utdanningsdirektoratet: Læreplan i fremmedspråk

Innhold og struktur

God struktur og jevn progresjon er viktig i fremmedspråk. Faget er inndelt i elleve leksjoner, og vanskelighetsgraden i leksjonene øker gradvis. Vi anbefaler derfor at man jobber med leksjon 1–5 i vg1 og leksjon 6–10 i vg2. Leksjon 11 tar for seg ulike kulturelle uttrykk og kan jobbes med før ferier eller når man trenger et lite avbrekk.

Emner

Hver leksjon består av to til tre ulike emner. For å sikre valgfrihet og fleksibilitet er emnene bygget opp uavhengig av hverandre. Man kan derfor velge om man vil jobbe med flere emner i en leksjon eller bare ett.

Nesten alle emnene i faget er strukturert på samme måte. Emnestrukturen sørger for dybdelæring ved at du jobber med mange ulike ressurser innenfor samme emne over tid. Emnene inneholder følgende ressurser, fordelt på ulike sider:

  1. Introducción: Introduksjonen forbereder deg på det aktuelle temaet ved å aktivisere forkunnskaper og skape interesse. Her er det fokus på muntlig aktivitet og interaktive oppgaver.

  2. Fagstoff: Fagstoffsida inneholder en , tips til hvordan du bør jobbe med teksten, og ei gloseliste. Læreren styrer lyden. Det er viktig å bruke gode lytte- og lesestrategier og å jobbe godt med teksten. Når du er ferdig, kan du øve på glosene.

  3. Ejercicios: På denne sida finner du øvinger som er direkte knyttet til teksten. De interaktive oppgavene lar deg prøve og feile, lære av feilene dine og prøve på nytt. Du får øvd og repetert fagstoff, ordforråd og grammatikk, både alene og i par.

  4. Tareas: Disse litt større muntlige og skriftlige oppgavene lar deg prøve ut det du har lært, i nye og "ekte" situasjoner. Det lærer du mye av! Velg én av oppgavene og utarbeid et produkt alene eller sammen med noen. Du får god støtte i form av snakke- og skrivehjelp.

Samarbeid og kommunikasjon

Språk er noe vi lærer hele livet, men hvordan? Vi lærer språk best når vi kan bruke det i samspill med andre. Derfor oppmuntrer mange av oppgavene til samarbeid med andre elever. Vi lærer også av å gjøre feil når vi prøver ut ulike måter å bruke språket på. Derfor er det viktig at du føler at du kan prøve og feile sammen med medelevene dine, og at dere er trygge på hverandre. Da lærer dere mye mer!

Tenk over og diskuter

  1. Hva kan du gjøre for å skape et trygt og godt læringsmiljø i spansktimene?

  2. Hvordan kan du støtte medelevene dine i arbeidet med å lære spansk?

Grammatikk

Øvingsgrammatikken inneholder både regler og oppgaver. Her lærer du hvordan språket er bygget opp, og du øver på å bruke språket riktig. Ressursene kan brukes i undervisningen eller som et oppslagsverk der du slår opp det du lurer på. Etter en vurderingssituasjon kan læreren også lenke til temaer her som du trenger å øve mer på. De interaktive oppgavene innenfor et tema er lagt i små bøker der du blar deg bortover. Vanskelighetsgraden øker etter hvert, så ikke fortvil om du ikke klarer alt!

Video og bilder

Bilder og videoer fra spansktalende land gjør oss bedre kjent med kulturen og menneskene som bor her. Du finner derfor mange bilder og videoer i ressursene våre. Ungdommene du møter i videoene, er for det meste elever på videregående skole i Spania og Norge. De har selv skrevet manus, noe som gjør at videoene føles ekte. Bilder hjelper oss å forstå innholdet i tekster og videoer. God visuell støtte er derfor til stor hjelp når man lærer et språk.

Podkast

I leksjon 10 finner du podkastserien Encuentros culturales som består av seks korte episoder. Her møter du Ramiro fra Argentina og Andrea fra Spania som begge bor i Norge. De snakker om kulturelle forskjeller mellom Norge og hjemlandet sitt. Episodene kan brukes som lytteøvelser og ekstraressurser knyttet til temaene de tar opp: å flytte til et nytt land, musikk, idrett og friluftsliv, familie og venner, skikker og levemåter og samfunnsforhold.

Litteratur

I leksjon 9 La princesa Cristina de Tunsberg ligger den prisbelønte tegneserien Kristina av Tunsberg oversatt til spansk. Tegneserien, som er på nesten 50 sider, egner seg godt til et tverrfaglig samarbeid i spansk og eldre historie (vg2). Man kan for eksempel lese hele eller deler av den norske teksten i historietimene og et utdrag av den spanske oversettelsen i spansktimene. Klassen deles i grupper som får tildelt hver sin scene.

Kodekammer

I leksjonen La princesa Cristina de Tunsberg er det mange spennende oppgaver og aktiviteter til tegneserien og om Kristinas eventyrlige liv. I løpet av høsten 2024 kommer det også et kodekammer, som er et digitalt escape room. Her kan du gå i Kristinas fotspor og følge pilegrimsveien Camino de San Olav som starter i Burgos og slutter i Covarrubias, der Kristina ligger gravlagt. For å nå målet må du løse en rekke oppgaver underveis. Tar du utfordringen?

Film

Å se filmer fra spansktalende land hjelper oss å forstå språket og kulturen i disse landene bedre. Når du jobber med film, lærer du mye samtidig som du blir underholdt. I leksjon 11 El rincón cultural finner du emnet Películas. Her ligger den spanske spillefilmen Carmen y Lola og et undervisningsopplegg til filmen. Nederst i emnet ligger også en lærerveiledning med oversikt over oppgaver og aktiviteter, tips til gjennomføring og forslag til vurdering.

Universell utforming

Universell utforming av læringsressursene er viktig for oss i NDLA. Alle videoene våre har undertekst, og de finnes også i synstolket versjon der det er aktuelt. Bilder og illustrasjoner har alternativ tekst som beskriver motivet. Tekstene er kodet med språk, slik at skjermlesere leser opp riktig språk, enten det er norsk eller spansk tekst. Dette er dessverre ikke på plass i de interaktive oppgavene ennå, men det jobbes med utvikling av støtte for ulike språk også her.

Spør oss!

Vi håper du synes ressursene våre er interessante, lærerike, morsomme og litt utfordrende! Hvis du har spørsmål eller kommentarer, kan du kontakte oss via "Spør NDLA"-knappen på fagforsida, eller du kan sende en mail til Anna Maria Holvik, læremiddelansvarlig for språkfag (annamaria.holvik@ndla.no).

CC BY-SA 4.0Skrevet av Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid og Anna Maria Holvik.
Sist faglig oppdatert 02.09.2024