Ejercicios: Una forma diferente de viajar
Er påstandene riktige eller feil?
Jobb sammen to og to. Elev A leser den spanske setningen høyt, og elev B oversetter til norsk. A snur kortet og leser fasiten høyt. Bytt roller halvveis (etter seks kort).
Klar for en utfordring? Gå bakover fra det siste kortet og oversett de norske setningene tilbake til spansk! Snu kortene og les fasiten høyt.
For å uttrykke på spansk at noe skjer akkurat nå, bruker vi verbet estar og gerundiumsformen av hovedverbet.
¿Qué estás haciendo? Hva gjør du? / Hva holder du på med?
Estoy trabajando. Jeg jobber (akkurat nå).
På norsk har vi ikke gerundium, men du kjenner formen fra engelsk.
What are you doing?
I am working.
Er du usikker på hvordan du lager gerundiumsformen? Les gjennom "Regler for gerundium" før du gjør oppgavene.
A. Practica el gerundio
Øv på gerundium med estar.
B. Describe las imágenes
Snakk sammen i par og bruk gerundium for å beskrive hva personene på bildene gjør. Bytt på hvem som spør og svarer.
¿Qué está/están haciendo la/las persona/s de la fotografía? Hva gjør personen/personene på bildet?
La persona está durmiendo. Personen sover.
Nå er det på tide å leke litt! Som en forberedelse til de to mimelekene bør dere gå gjennom verbene i boksen. Dere kan også lage et tankekart over ulike hverdagsaktiviteter på tavla.
A. Adivina qué verbo es
Del klassen i fire eller seks grupper. (Leken kan også gjøres i par.) Hver gruppe får fem lapper og skriver navnene på fem ulike daglige gjøremål, ett gjøremål per lapp. Brett lappene.
To grupper går sammen og konkurrerer mot hverandre. En elev i gruppe A trekker en lapp fra gruppe B og mimer aktiviteten som står på lappen. De andre elevene i gruppe A gjetter nå på spansk: ¿Estás bailando?
Klarer gruppe A å gjette rett aktivitet innen maks. 30 sekunder, får gruppa lappen og dermed ett poeng. Lappen er da ikke lenger med i spillet. Klarer ikke gruppe A å finne rett svar innen tida er ute, er det gruppe B som beholder lappen og får poenget.
Deretter er det en elev fra gruppe B som trekker en av lappene til gruppe A og mimer for gruppa si, og slik fortsetter dere.
Leken fortsetter til alle lappene er brukt opp. Hvilken gruppe får flest poeng?
B. Hablar
Leken går ut på å mime en aktivitet samtidig som man sier at man gjør noe annet. Dette er multitasking og krever konsentrasjon! Det tar gjerne en runde eller to før man kommer inn i leken, men så er dere i gang.
Stå sammen to og to. A mimer en aktivitet, for eksempel at hen jogger. B spør: ¿Qué estás haciendo? A må si noe annet enn det hen faktisk gjør, for eksempel: Estoy comiendo.
Nå er det B sin tur (men A fortsetter å late som hen jogger). B mimer nå det A nettopp har sagt (spiser). A spør: ¿Qué estás haciendo? B sier noe annet enn det hen faktisk gjør, for eksempel: Estoy bailando.
A mimer at hen danser, og så videre. Etter en stund bytter elevene partner.
Tips: Leken blir lettere dersom man kan kikke på verbene i boksen. Men det viktigste er å anstrenge seg og ha god øyekontakt med partneren! Leken blir vanskeligere og morsommere (!) dersom man må øke tempoet for hvert partnerbytte.
Det finnes mange pilegrimsveier i Spania. Velg en pilegrimsvei (se forslag), finn informasjon og bilder, og svar på spørsmålene. Del funnene dine med klassen eller med en medelev.
Algunos caminos de peregrinación
La Ruta Teresiana (Castilla y León, en el oeste de España)
El Camino del Norte, una de las rutas del Camino de Santiago (País Vasco, Cantabria, Asturias y Galicia, en el norte de España)
El Camino Real de Guadalupe (Madrid, Castilla-La Mancha, Extremadura, en centro y el oeste de España)
El Camino Ignaciano (Cataluña, Navarra, La Rioja y País Vasco, en el norte y noreste de España)
¿Cuántos kilómetros tiene la ruta? Hvor mange kilometer er veien?
¿Dónde empieza la ruta? Hvor starter veien?
¿Dónde termina la ruta? Hvor slutter veien?
¿Por qué es este lugar un lugar sagrado/especial? Hvorfor er dette stedet et hellig/spesielt sted?
¿En cuántas etapas está dividido el camino / la ruta? Hvor mange etapper er veien/ruta delt opp i?