Hopp til innhold
Øvelse

Introducción: ¡A viajar!

Un viaje de estudios a España es una excelente manera de aprender más sobre la cultura del país y mejorar tu español.

1. Un viaje de estudios

Mange elever drømmer om å dra på studietur til utlandet. Er du en av dem? Jobb sammen med noen, og svar på spørsmålene. Når dere er ferdige med å diskutere, kan dere ta en kort oppsummering i klassen.

  • ¿Alguna vez has viajado al extranjero con la escuela? ¡Cuenta! Har du noen gang vært på skoletur i utlandet? Fortell!

  • Una estancia de aprendizaje en el extranjero suele ser un recuerdo para toda la vida. ¿A dónde te gustaría ir? ¿Por qué? Et læringsopphold i utlandet er ofte et minne for livet. Hvor kunne du tenke deg å dra? Hvorfor?

  • ¿Cómo crees que es una estancia por estudios en España? ¿Qué se hace? ¿Cómo se vive? ¿Qué se aprende? Hvordan tror du et læringsopphold i Spania er? Hva gjør man? Hvordan bor man? Hva lærer man?

  • ¿Cuánto crees que cuesta un viaje de estudios a España por persona, más o menos? Hvor mye tror du en studietur til Spania koster per person, sånn cirka?

  • ¿Cómo se puede juntar dinero para un viaje de estudios? ¿Qué puede hacer la clase? ¡Piensa creativamente! Hvordan kan man samle inn penger til en slik studietur? Hva kan klassen gjøre? Tenk kreativt!

2. Aprender viajando

Gå gjennom kompetansemålene for spansk 2. Hvilke mål tenker dere man får trent på i løpet av en slik skoletur? Får man dekket få eller mange av målene?

Kompetansemål etter nivå II

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker

  • samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglig relevante emner

  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker

  • skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler

  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen

  • utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

  • utforske og presentere kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for egne opplevelser

(Kunnskapsdepartementet, 2023)

3. Vocabulario

Jobb med sentrale ord og uttrykk til temaet Un viaje de estudios.

  • Les det spanske ordet/uttrykket høyt, og gjett hva det betyr på norsk. Snu kortet og sjekk oversettelsen.

  • Jobb i par og hør hverandre.

Kilde

Kunnskapsdepartementet. (2023). Læreplan i fremmedspråk (FSP01‑03). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/fsp01-03

CC BY-SA 4.0Skrevet av Kristina Victoria Vahl.
Sist faglig oppdatert 05.02.2024