Tareas: ¿Por qué aprender español?
Skriv en tekst om gode grunner til å lære seg norsk.
Oppgave
Du har nå lest og hørt mye om gode grunner til å lære spansk. Men kan du overbevise noen om å lære seg norsk? Skriv en tekst på spansk der du gir tre grunner til å lære seg språket.
Bruk gjerne teksten "Seis razones para aprender español" som inspirasjon.
Innhold og struktur
Teksten skal ha en kort innledning, en hoveddel der du presenterer grunnene dine, og en avslutning.
Hver grunn får sitt eget avsnitt. Avsnitta bør ha en lengde på rundt 50 ord. Innledningen og avslutningen trenger ikke å være lengre enn en til to setninger hver.
Hvert avsnitt skal ha en kort deloverskrift. Hver deloverskrift forteller leseren hva avsnittet dreier seg om.
Skriv teksten som om du snakker direkte til en person (du = tú).
Bruk enkel setningsbinding for å skape flyt i teksten.
Noen bindeord du kan bruke
y og
o eller
porque fordi
pero men
además i tillegg
también også
por eso derfor
entonces så, da
por lo tanto altså
para empezar til å begynne med
por un lado, por otro lado på den ene siden, på den andre siden
para terminar til slutt
en conclusión avslutningsvis
Lag en presentasjon om spansk i USA.
Oppgave
Selv om spansk ikke er et offisielt språk i USA, er det svært mange som snakker det i hjemmene sine. Spansk er faktisk det mest talte minoritetsspråket i landet, og prosentandelen av den spansktalende populasjonen øker for hvert år.
Nå skal du finne mer informasjon om temaet og lage en presentasjon på spansk.
Innhold
Hvor mange spansktalende personer er det i USA dag?
Hvorfor bor det så mange spansktalende personer i landet?
Hvilke tre land kommer de fleste fra?
I hvilken delstat bor det flest spansktalende personer?
Finn minst to kjente personer med spansktalende bakgrunn og presenter dem kort.
BONUS: Finn litt informasjon om Puerto Rico. Hva er så spesielt med dette landet?
Noen krav
Bruk en enkel digital presentasjon som støtte.
Framføringa skal vare mellom fem og ti minutter.
Ikke ha tekst på lysbildene dine, bortsett fra overskrifter, noen sentrale begreper eller nøkkelord.
Vis ellers bilder, grafer, tall eller andre illustrasjoner som du kommenterer og forklarer.
Du kan ha med ett ark med stikkord som støtte under framføringa, men prøv å snakke så fritt som mulig. Setningene i boksen "Snakkehjelp" kan hjelpe deg.
Husk å oppgi kildene dine på siste lysbilde.
Lag et intervju om språklæring.
Oppgave
Jobb sammen to og to med å intervjue hverandre om det å lære spansk og fremmedspråk generelt. Intervjuet skal være på spansk. Dere kan gjerne bruke filmen med spørreundersøkelsen om språklæring som inspirasjon.
Forberedelse
Begynn med å skrive ned omkring åtte ulike spørsmål som du vil stille partneren din. Husk å stille åpne spørsmål, og bruk ulike spørreord.
De første to spørsmåla bør dreie seg om å bli kjent med personen.
Det siste spørsmålet skal være hemmelig. Partneren din får altså ikke forberede seg på det.
Hvis du synes det er vanskelig å komme på spørsmål, har vi noen forslag for deg.
Øving
Bytt spørsmåla (bortsett fra det hemmelige spørsmålet) og forbered dere på å svare på dem ved å skrive ned stikkord.
Øv så på å intervjue hverandre. Dere skal etter hvert kunne snakke helt fritt og uten noen form for manus når dere svarer på spørsmåla. Svar så detaljert dere kan.
Framføring
Framfør intervjuene foran hele klassen, deler av klassen eller kun foran lærer.
Husk å stille det hemmelige spørsmålet før du avslutter med å takke for intervjuet.
Istedenfor å framføre kan dere lage videoopptak av intervjuene med mobilen.