Hopp til innhold
Oppgave

Tareas: ¿Por qué aprender español?

Tareas escritas y orales sobre el tema ¿Por qué aprender español?

1. Razones para aprender noruego

Skriv en tekst om gode grunner til å lære seg norsk.

Oppgave

Du har nå lest og hørt mye om gode grunner til å lære spansk. Men kan du overbevise noen om å lære seg norsk? Skriv en tekst på spansk der du gir tre grunner til å lære seg språket.

Bruk gjerne teksten "Seis razones para aprender español" som inspirasjon.

Innhold og struktur

  • Teksten skal ha en kort innledning, en hoveddel der du presenterer grunnene dine, og en avslutning.

  • Hver grunn får sitt eget avsnitt. Avsnitta bør ha en lengde på rundt 50 ord. Innledningen og avslutningen trenger ikke å være lengre enn en til to setninger hver.

  • Hvert avsnitt skal ha en kort deloverskrift. Hver deloverskrift forteller leseren hva avsnittet dreier seg om.

  • Skriv teksten som om du snakker direkte til en person (du = ).

  • Bruk enkel setningsbinding for å skape flyt i teksten.

Noen bindeord du kan bruke

  • y og

  • o eller

  • porque fordi

  • pero men

  • además i tillegg

  • también også

  • por eso derfor

  • entonces så, da

  • por lo tanto altså

  • para empezar til å begynne med

  • por un lado, por otro lado på den ene siden, på den andre siden

  • para terminar til slutt

  • en conclusión avslutningsvis

2. El español en Estados Unidos

Lag en presentasjon om spansk i USA.

Oppgave

Selv om spansk ikke er et offisielt språk i USA, er det svært mange som snakker det i hjemmene sine. Spansk er faktisk det mest talte minoritetsspråket i landet, og prosentandelen av den spansktalende populasjonen øker for hvert år.

Nå skal du finne mer informasjon om temaet og lage en presentasjon på spansk.

Innhold

  • Hvor mange spansktalende personer er det i USA dag?

  • Hvorfor bor det så mange spansktalende personer i landet?

  • Hvilke tre land kommer de fleste fra?

  • I hvilken delstat bor det flest spansktalende personer?

  • Finn minst to kjente personer med spansktalende bakgrunn og presenter dem kort.

  • BONUS: Finn litt informasjon om Puerto Rico. Hva er så spesielt med dette landet?

Noen krav

  • Bruk en enkel digital presentasjon som støtte.

  • Framføringa skal vare mellom fem og ti minutter.

  • Ikke ha tekst på lysbildene dine, bortsett fra overskrifter, noen sentrale begreper eller nøkkelord.

  • Vis ellers bilder, grafer, tall eller andre illustrasjoner som du kommenterer og forklarer.

  • Du kan ha med ett ark med stikkord som støtte under framføringa, men prøv å snakke så fritt som mulig. Setningene i boksen "Snakkehjelp" kan hjelpe deg.

  • Husk å oppgi kildene dine på siste lysbilde.

3. Una entrevista

Lag et intervju om språklæring.

Oppgave

Jobb sammen to og to med å intervjue hverandre om det å lære spansk og fremmedspråk generelt. Intervjuet skal være på spansk. Dere kan gjerne bruke filmen med spørreundersøkelsen om språklæring som inspirasjon.

Forberedelse

  • Begynn med å skrive ned omkring åtte ulike spørsmål som du vil stille partneren din. Husk å stille åpne spørsmål, og bruk ulike spørreord.

  • De første to spørsmåla bør dreie seg om å bli kjent med personen.

  • Det siste spørsmålet skal være hemmelig. Partneren din får altså ikke forberede seg på det.

  • Hvis du synes det er vanskelig å komme på spørsmål, har vi noen forslag for deg.

Forslag til spørsmål

Noen tips til hva du kan spørre om

  • Hvilke språk snakker du?

  • Hvilket (eller hvilke) språk har du lyst å lære?

  • Hva tenker du om fremmedspråk/spansk?

  • Hvorfor lærer du spansk?

  • Hva synes du er spennende/kjedelig/positivt/negativt/... med fremmedspråk?

  • Hvor/hvordan/når tror du at du kommer til å ha bruk for språka dine?

  • Hvordan lærer du best?

  • Hvilke strategier for språklæring har du?

  • Hva liker du best med spansktimene dine? Hva liker du minst?

Øving

  • Bytt spørsmåla (bortsett fra det hemmelige spørsmålet) og forbered dere på å svare på dem ved å skrive ned stikkord.

  • Øv så på å intervjue hverandre. Dere skal etter hvert kunne snakke helt fritt og uten noen form for manus når dere svarer på spørsmåla. Svar så detaljert dere kan.

Framføring

  • Framfør intervjuene foran hele klassen, deler av klassen eller kun foran lærer.

  • Husk å stille det hemmelige spørsmålet før du avslutter med å takke for intervjuet.

  • Istedenfor å framføre kan dere lage videoopptak av intervjuene med mobilen.