Hopp til innhold
Oppgave

Utforsk ordklasser

Bli en ekspert på ordklassene substantiv, verb og adjektiv. Her lærer du sammen med og av andre, en super kombinasjon!

1. Utforsk ordklasser

Jobb i grupper på tre eller fire. Hver gruppe tar for seg én ordklasse (enten substantiv, adjektiv eller verb). Velg gjerne en ordklasse som dere har særlig behov for å repetere.

Løs oppdraget deres, lag en plakat om ordklassen, og presenter den for klassen.

Ordene dere skal jobbe med, finner dere i ordskya nedenfor. De samme ordene finner dere også rett under ordskya. Der er de sortert alfabetisk.

Substantiv, adjektiv og verb i alfabetisk rekkefølge

abrir, adolescente, aire, alegre, alto, alumno, amable, aprender, bajo, bueno, caballo, comer, comunicación, conocer, estar, feo, felicidad, hablar, hermoso, ir, malo, niño, ordenador, recibir, ser, silla, simpático, tener, triste, viento

Oppdrag 1: Substantiv

  1. Finn alle substantivene i ordskya, og slå opp / finn ut hva de betyr.

  2. Bruk faglige kilder (spansk øvingsgrammatikk på NDLA, grammatikkdelen i et læreverk eller internett) for å finne svar på disse spørsmålene:

  • Hva er forskjellen mellom ubestemt og bestemt form? Når bruker vi hvilken form? Lag eksempler og forklar dem.

  • Kan substantiv endre kjønn?

  • Hva står forkortelsene m og f i tabellen for?

  • Hvordan danner vi flertall av substantiv på spansk? Bruk eksempler.

  • Finnes det noen huskeregler som gjør det lettere å bestemme kjønn på substantivet?

  1. Bruk ordbok og sorter substantivene etter kjønn. Lag en tabell, og før dem opp i bestemt og ubestemt form, både entall og flertall, for eksempel slik som i tabellen nedenfor.

Substantiv

kjønn

bestemt form entall

ubestemt form entall

bestemt form flertall

ubestemt form flertall

mel caballoun caballolos caballoscaballos
fla sillauna sillalas sillassillas

Oppdrag 2: Verb

  1. Finn alle verbene i ordskya, og slå opp / finn ut hva de betyr.

  2. Bruk faglige kilder (spansk øvingsgrammatikk på NDLA, grammatikken i et læreverk eller internett) for å finne svar på disse spørsmålene:

  • Hva kaller vi grunnformen av verbet?

  • Hva menes med at spanske verb har personbøyning? Bruk eksempler.

  • Vi deler verb i to hovedgrupper etter hvordan de bøyes: regelrette og uregelrette verb. Hva er karakteristisk for måten de bøyes på?

  • Er verbene i ordskya regelrette eller uregelrette i presens? Vis og forklar ved hjelp av eksempler.

  • På norsk har vi én fortidsform i preteritum, men på spansk har vi to. Hva heter disse to formene? Når bruker vi dem?

  1. Bruk Verbix eller grammatikken i et læreverk. Bøy verbene dere fant, i første person entall (yo) i alle verbtidene dere kan, og sett dem inn i en tabell. Se forslag til tider i tabellen nedenfor. Hvis dere vil, kan dere ta bort noen av formene eller legge til flere, for eksempel futurum.

Eksempeltabell verb

Infinitiv

Presens

Presens perfektum

Preteritum 1

Preteritum 2

hablarhablohe habladohabléhablaba

Oppdrag 3: Adjektiv

  1. Finn alle adjektivene i ordskya, og slå opp / finn ut hva de betyr.

  2. Bruk faglige kilder (spansk øvingsgrammatikk på NDLA, grammatikken i et læreverk eller internett) for å finne svar på disse spørsmålene:

  • Kan adjektiv bøyes? Forklar og gi eksempler.

  • Hva menes med at adjektivet må samsvare i kjønn og tall med substantivet det beskriver? Forklar hva det betyr, ved å bruke eksempler. Disse eksemplene kan sette dere på sporet:

    • Barnet er snilt. (snill)

    • Du har snille foreldre. (snill)

  • Hvor i setningen skal adjektiv plasseres på spansk? Vis ved hjelp av eksempler.

  • Finnes det en huskeregel for hvordan vi bruker adjektiv på spansk?

  1. Adjektiv kan gradbøyes, for eksempel bonito/a, más bonito/a, el/la más bonito/a. Gradbøy adjektivene i ordskya. Sett dem gjerne inn i en tabell som i eksempelet under.

Gradbøyning av Adjektiv

norsk

positiv

komparativ

superlativ

hyggelig

simpático

más simpático

el más simpático

2. Finn feilene!

Når du bruker ordbok for å finne ut hva et ord betyr, får du ofte opp flere alternativer. Hvordan kan du vite hvilket alternativ som er riktig å bruke? Det kan virke vanskelig å velge rett, men er det egentlig det? Sannheten er at du kommer langt med litt tålmodighet. Tenk deg om før du velger! Bruk det du har lært om ordklasser. Da er sjansen mye større for at du velger riktig ord. Velger du feil, blir det du vil si, vanskelig å forstå eller, i verste fall, helt uforståelig. Med andre ord: Det lønner seg å være tålmodig!

Jobb sammen to og to eller i de samme gruppene som før. Ta gjerne en felles gjennomgang i klassen etter at dere har diskutert i grupper.

  1. Oversett setningene nedenfor til norsk.

  2. Hvorfor hadde læreren din eller en spansktalende person stusset over setningene nedenfor? Hva har personen som har skrevet setningene, gjort feil?

  3. Rett opp setningene slik at de blir riktige. Forklar hvorfor dere rettet dem opp slik dere gjorde.

  • En mi cumpleaños siempre oveja yo muchos regalos.

  • Penélope Cruz está veneno con Javier Bardem.

  • A mi hermana le gusta juguete con muñecas.

  • Cuando era pequeño yegua trampolín.

  • Ella tiene una sonríe bonita.

  • Cada mañana mi padre bebida café.

Løsningsforslag

Løsningsforslag

  • En mi cumpleaños siempre oveja yo muchos regalos. På bursdagen min får jeg alltid mange gaver.

Her er feilen at ordet oveja er et substantiv (får/sau). Ordet vi trenger, er verbet "å få" = recibir bøyd i presens.

  • Penélope Cruz está veneno con Javier Bardem. Penélope Cruz er gift med Javier Bardem.

Her er feilen at ordet veneno er et substantiv (gift). Ordet vi vil ha, er adjektivet casada, som i "å være gift" = estar casado/a.

  • A mi hermana le gusta juguete con muñecas. Søstera mi liker å leke med dukker.

Her er feilen at ordet juguete er et substantiv (leke). Ordet vi er ute etter, er verbet "å leke" = jugar.

3. Refleksjon rundt egen læring

  • Er det nyttig å lære sammen med og av andre på denne måten?

  • Er du blitt mer bevisst på hvordan du bruker substantiv, verb og adjektiv på spansk etter å ha jobbet med dette oppdraget? Hvorfor / hvorfor ikke?

  • Kan du ta med deg noe av det du har lært, og bruke det i andre oppgaver eller sammenhenger?

CC BY-SA 4.0Skrevet av Julia Kleven og Kristina Victoria Vahl.
Sist faglig oppdatert 18.12.2023