Hopp til innhold
Øvelse

Modale hjelpeverb

Modale hjelpeverb uttrykker hvilken holdning vi har til det som skjer: "Jeg må gå" betyr ikke det samme som "jeg vil gå" eller "jeg kan gå". Lær hvordan du bøyer og bruker de fem vanligste modale hjelpeverbene på spansk.

Definisjon

Verb som poder (å kunne) eller querer (å ville) er modale hjelpeverb. Modale hjelpeverb signaliserer hvilken holdning vi har til det som skjer. De står som regel ikke alene i en setning, men sammen med et hovedverb. Det modale hjelpeverbet bøyes, mens hovedverbet står i infinitiv (ubøyd form).

  • ¿Puedes abrir la ventana? Kan du åpne vinduet?

  • Quiero comer helado. Jeg vil spise is.

Modalt hjelpeverb og hovedverb utgjør til sammen verbalet i setningen. Vi sier at verbalet er sammensatt (kan åpne, vil spise).

Presensbøyning av modale hjelpeverb

Spansk har noen flere modale hjelpeverb enn norsk. Her fokuserer vi på de fem vanligste. De fleste av disse verbene er uregelrette. Siden de brukes svært ofte, er det lurt at du lærer deg bøyningen utenat.

bøyning av de fem vanligste modale hjelpeverbene

deber
å burde

poder
å kunne

querer
å ville

saber

å kunne

tener que
å måtte

yo

debopuedoquierotengo que

debespuedesquieressabestienes que

él, ella, usted

debepuedequieresabetiene que

nosotros/as

debemospodemosqueremossabemostenemos que

vosotros/as

debéispodéisqueréissabéistenéis que

ellos/as, ustedes

debenpuedenquierensabentienen que

1. Bøye modale hjelpeverb

Øv på å bøye modale hjelpeverb.

Bruk og betydning

De modale hjelpeverbene kan ha flere ulike betydninger. Ofte vil et modalt hjelpeverb uttrykke det samme på spansk som på norsk, men det kan være små forskjeller. Studer tabellen nøye for å få en oversikt over bruk og betydning.

Bruk og betydning av Spanske modale hjelpeverb

verb

spansk

norsk

betydning

deber

Debéis entrenar más.

No debes fumar.

Dere bør/må trene mer.

Du bør/burde ikke røyke.

råd, anbefaling, (moralsk) forpliktelse, nødvendighet

poder

Hoy no puedo venir.

I dag kan jeg ikke komme.

mulighet, tillatelse

querer

Quiero viajar mucho.

Jeg vil reise mye.

ønske, vilje

saber

Juan sabe hablar inglés.

Juan kan snakke engelsk.

kunnskap, ferdighet

tener que

Tengo que ir a casa a las 19:00

Hoy no tengo que trabajar.

Jeg gå hjem klokka 19.

I dag må (trenger) jeg ikke jobbe.

forpliktelse, nødvendighet, tvang

Verbet deber

Verbet deber kan oversettes på ulike måter, avhengig av konteksten det blir brukt i.

  • Den mest vanlige oversettelsen er "å burde". Her uttrykker vi en sterk anbefaling eller et råd, for eksempel Debes viajar a Madrid. (Du bør reise til Madrid.)

  • Noen ganger kan deber uttrykke en nødvendighet eller et krav, for eksempel Debes pagar tus deudas. (Du må betale gjelda di.)

  • Når vi bøyer verbet i (debería, deberías og så videre), kan det også uttrykke en oppfordring eller forventning til noe en person burde gjøre, for eksempel Deberías trabajar más. (Du burde jobbe mer.)

  • Vi kan også bruke verbet deber sammen med preposisjonen de for å uttrykke en antakelse eller en sannsynlighet, for eksempel María debe de estar en casa ahora. (María burde/må vel være hjemme nå.)

Verbene poder og saber

Verbene poder og saber betyr begge "å kunne" på norsk, men de kan ikke brukes om hverandre. Poder uttrykker en mulighet eller tillatelse til å kunne gjøre noe. Verbet saber bruker vi når vi snakker om å beherske noe eller ha kunnskap om noe.

  • ¿Puedes jugar al fútbol mañana? Kan du spille fotball i morgen? (Har du mulighet til å spille fotball i morgen?)

  • Las chicas saben jugar al fútbol. Jentene kan spille fotball. (Jentene behersker det å spille fotball.)

  • Puedo salir a bailar esta noche. Jeg kan gå ut og danse i kveld. (Jeg får lov / har mulighet til å gå ut og danse i kveld.)

  • Mi madre sabe bailar tango. Moren min kan danse tango. (Moren min behersker det å danse tango.)

2. Velg riktig hjelpeverb

Kan du finne det rette hjelpeverbet?

3. Oversett

Oversett setningene på kortene fra norsk til spansk. Løsningsforslag finner du på baksida av kortet.

4. Hva husker du?

Jobb sammen to og to. Bruk kun én pc.

  • Elev A leser spørsmålet på framsida av kortet høyt.

  • Elev B svarer på spørsmålet.

  • Elev A snur kortet og leser fasiten høyt.

Fortsett slik og bytt roller etter hvert kort eller når dere er halvveis (etter fire kort).

CC BY-SA 4.0Skrevet av Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Sist faglig oppdatert 02.04.2024