Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Tareas: El cómic

Trabaja con un par de tareas sobre el tema del cómic. ¡Da rienda suelta a tu creatividad y presenta tu producto final!
En ung mann ser seg over skulderen mot en ung kvinne som ser foran seg. Slottsfjellet er svakt synlig i bakgrunnen. Manipulert foto.

1. La tira cómica

Etter fem måneder kommer Kristina endelig fram til Spania. Lag en tegneseriestripe der du/dere forteller hva som skjer videre.

  • Bruk et digitalt verktøy, eller bruk penn og papir.

  • Tegn ett til fire bilder. Tenk nøye over hvordan du/dere vil formidle handlinga.

  • Lag snakkebobler og skriv inn dialogen.

  • Skriv gjerne en kort innledning og avslutning der fortelleren kommer til orde.

2. Un cómic que me gusta

Presenter en tegneserie eller tegneseriestripe du liker.

  • Gi faktaopplysninger om tegneserien.

  • Vis ei rute eller stripe og analyser den. Oppgave 6 på øvingssida hjelper deg.

  • Oversett og les teksten i ruta eller stripa på spansk. Fortell hvilke hjelpemidler du brukte, og hvordan du gikk fram for å få en god oversettelse.

  • Si din mening, og forklar hvorfor du liker tegneserien.

3. Un día de 1257

Velg en dato i 1257. Skriv Kristinas eller en annen persons dagboknotat fra denne dagen. Her er noen forslag til hva du kan ta med:

  • ¿Cómo estás? Hvordan har du det?

  • ¿En qué piensas? ¿Qué sientes? Hva tenker du på? Hva føler du?

  • ¿Qué has hecho hoy? Hva har du gjort i dag?

  • ¿Qué vas a hacer (mañana)? Hva skal du gjøre (i morgen)?

  • ¿Qué te hace ilusión? Hva gleder du deg til/over?

  • ¿De qué tienes miedo? Hva er du redd for? / Hva gruer du deg til?

  • ¿Qué te preocupa? Hva bekymrer deg?

  • Habla de alguien al que quieres o echas de menos. Fortell om noen du er glad i eller lengter etter.

  • ¡Comparte un secreto! Del en hemmelighet!

4. Continuará...

Kristinas avskjedsord til Gudleik:

"Cuando hayas llevado mucho tiempo de juglar por muchos países, vendrás un día a un castillo en Castilla y me harás de juglar allí también".

("Når du har gjøglet lenge igjennom landene, vil du en dag komme til en borg i Castilla og gjøgle for meg der.")

Får Kristina og Gudleik se hverandre igjen? Fortell!

  • Jobb alene eller sammen med noen. Tenk ut et scenario og planlegg ut ifra det.

  • Hvordan vil du/dere fortelle historien? (tegneserie, fortelling, brev, skuespill, video)

  • Lag et selvvalgt produkt.

5. Un personaje histórico

Biografier om kjente personers liv er ikke et nytt fenomen. Slike historier kjenner vi også fra middelalderen. Kongesagaene, for eksempel, skildrer livsløpet til en konge.

Lag en mini-biografi der du forteller livshistorien til en kongelig person i tegneserieformat. Biografien skal inneholde både tekst og tegninger eller bilder.

  1. Velg en historisk person:

    • Alfonso X, el Sabio, de Castilla (spanskekongen Alfons 10. den vise)

    • Cristina de Noruega (Kristina Håkonsdatter)

    • Haakon IV de Noruega (Håkon Håkonsson)

    • Magnus VI de Noruega (Magnus Lagabøte)

    • Olaf II, el Santo, de Noruega (Olav den hellige)

  2. Finn informasjon om personen du skal fortelle om, slik at biografien blir en mer eller mindre sann historie. På Wikipedia finner du informasjon på både norsk og spansk. Det kan være et fint utgangspunkt.

  3. Bruk historisk presens når du skriver. Du kan starte slik:

    • X nace en [año], en [sitio]. X blir født i [år] i/på [sted].

  4. Lag snakkebobler. Du gir liv til personene ved å la dem snakke selv. Bruk gjerne en praterobot og snakk med personen du har valgt, på enkel spansk. Sjekk faktaopplysninger med andre kilder, men ikke alt personen sier, trenger å være historisk korrekt. Skaldene brukte både fakta og fiksjon når de skrev kongesagaer, så det får du også lov til!

  5. Når biografiene er ferdige, kan dere samle dem i ei tegneseriebok som alle kan lese i.

CC BY-SASkrevet av Anna Maria Holvik.
Sist faglig oppdatert 14.08.2024

Læringsressurser

El cómic