Hopp til innhold

Fagstoff

Målrettet utprøving

Når du har begynt å lande på en idé, er det viktig at den videre prosessen blir relevant, og at du har en rød tråd i utprøvingen din. Å lage skisser med et klart mål kan hjelpe deg til å oppnå det du ønsker. Her får du følge en prosess og se hvordan målrettede utprøvinger ga resultater.
Tegning med svarte, kurvede linjer som danner organiske former som kan minne om slanger. Bakgrunnsfargene er fra varm rød til varm gul. Illustrasjon.
Ordforklaringer
Målrettet
vil i denne sammenhengen si at du har et klart mål for hva du vil oppnå med utprøvingene dine.
Utprøvinger
er å teste ut ulike måter du kan jobbe med idéen din på. Gjennom utprøvinger erfarer du noe som gjør deg i stand til å velge en løsning framfor en annen.
Relevant
er når noe har med saken å gjøre. Hvis du søker en jobb, er det for eksempel relevant for en arbeidsgiver å vite hvilken utdanning og arbeidserfaring du har fra før.
Illusjon
vil si å skape en forestilling av noe som ikke er virkelig. Du kan for eksempel tegne noe på et glatt papir og få det til å se loddent ut ved å bruke ulike gråtoner og skraveringsteknikker.
Rom
er den fysiske dimensjonen i verden. Rom har en bredde, en høyde og en dybde. Alle objekter fyller et rom. I kunst er vi også opptatt av det rommet som ikke er fylt med noe. Rommet mellom objekter har derfor også en betydning.
Volum
er hvor mye plass et objekt tar i den fysiske verden. En kube har bredde, høyde og dybde. Den tar plass i en tredimensjonal verden. Skal kuben framstilles på et ark som bare har bredde og høyde, må vi bruke perspektivtegning og beskrive lys og skygge med valører. På denne måten kan det flate arket gi illusjonen av en kube slik vi opplever den i virkeligheten. Vi skaper volum slik at den virker tredimensjonal, selv om den bare er en tegning på et flatt ark.
Elementær
betyr grunnleggende, det som er det viktigste og enkleste innenfor noe. Du kan for eksempel si at å vite hvordan du bruker en blyant til å tegne ei linje, er elementært i tegning.
Bevegelse
kan til og med skapes i et stillbilde. Bildet står stille, men du kan bruke virkemidler som oppleves som bevegelse. Bølgende linjer som går i en retning, oppleves som bevegelse. En person som danser, vil på samme måte oppleves som en bevegelse. Vi trekker det vi er vant med i den vanlige verden, inn i opplevelsen vår av kunstverket.
Perspektiv
er teknikker vi bruker for å skape dybde, for eksempel i en tegning eller i et maleri. Linjer, overlapping og bruken av farger og valører kan skape en følelse av at noe er nært og noe annet er lenger borte, selv om motivet er gjengitt på et flatt papir.

Inspirasjon

Mathea er en elev som ville utvikle noe enkelt til å bli noe spennende. Hun var opptatt av det mest elementære innen tegning, nemlig linja. Hun ønsket å utforske hvordan linjer kan skape form, volum og bevegelse.

Vi kan jobbe med et tema på en individuell og nyskapende måte, selv om det har vært prøvd ut av andre før. Mathea ble inspirert av kunstneren Victor Vasarely til å bruke linjer for å skape bevegelse og illusjoner av dybde. Du kan se Vasarelys bilde Zebra på Wikiart.

De første utprøvingene

Mathea prøvde seg fram gjennom ulike teknikker. Hun varierte tykkelsen på linja og avstanden mellom linjene, og hun prøvde ut virkningen av å sette krumme linjer sammen med rette.

Tegningene er beskrevet i teksten under. Illustrasjon.

Det første bildet i rekka over viser hvordan Mathea startet å tegne inn linjer med en grønn tusj. Linjene har ulik tykkelse og retning, men følger et system ved at de ligger parallelt med hverandre. Neste bilde viser samme tegning underveis, men her har hun begynt å fylle de hvite mellomrommene med vanlig gråblyant. Det tredje og siste bildet viser hvordan resultatet av denne utprøvingen ble.

De neste utprøvingene

Det neste steget i Matheas prosess var å prøve ut linjas evne til å skape form. Ved å bruke varierte kurvede linjer og bruke ulike avstander mellom linjene skaper hun illusjon av volum og bevegelse. Etter hvert overlappet linjene slik at hun klarte å skape perspektiv.

Hele tida hadde Mathea et mål om å skape et eget utrykk. Hun ble inspirert av hvordan en kjent kunstner bruker linja som virkemiddel. Samtidig utforsket hun hvordan linjebruk kunne gi den effekten hun ønsket. Fokuset på linjer skapte sammenheng og god utvikling i prosessen hennes.

Tre tegninger ved siden av hverandre som viser hvordan kurvete linjer kan skape volum. Illustrasjon.

Resultatene av den målrettede utprøvingen

Mathea hadde allerede oppdaget at ved å bruke krumme linjer og å gjenta dem, ble det skapt en illusjon av volum og rom. Nå begynte hun å prøve ut overlapping av linjene for å skape både bevegelse og perspektiv. Hun jobbet intuitiv og tegnet den første linja på arket. Linja ble satt sammen med ei annen linje slik at en slangelignende form oppsto. Slangeformene ble fylt opp av tverrgående linjer i ulike avstander og tykkelser. Hun prøvde også ut ulike bakgrunner for komposisjonene sine.

Det endelige arbeidet til Mathea består av noe av det mest elementære innen tegning: linjer. Ved å variere linjenes tykkelse, retning og avstand har hun klart å skape perspektiv, rom, bevegelse og et spennende resultat.

Tre tegninger av former som kan minne om slanger. De består av linjer som er satt ved siden av hverandre, og dette gir illusjon av bevegelse og dybde. Illustrasjon.

Reflekter og diskuter

  • Hvilke personlige egenskaper tror du Mathea har brukt for å jobbe seg gjennom denne prosessen?

  • Hva tror du Mathea har lært om seg selv som kunstner gjennom denne prosessen?

  • Hva mener du er verdien av "målrettede utprøvinger"?

CC BY-SASkrevet av Elin Drougge.
Sist faglig oppdatert 12.08.2024

Læringsressurser

Eksperimentering