Hopp til innhold
Veiledning

Om betafaget

Arbeidet med kunst og visuelle virkemidler startet høsten 2023. Ressursene til vg1 skal være klare til skolestart 2025, og vg2 skal ferdigstilles sommeren 2026. Foreløpig får dere tilgang til nye emner og læringsressurser i dette betafaget. Les om hva vi vektlegger og har planlagt i produksjonen.

Om faget

Faget kunst og visuelle virkemidler blir utviklet i tråd med Kunnskapsløftet 2020. Vi har tatt utgangspunkt i både overordnet og fagspesifikk del av læreplanen: kompetansemål, beskrivelse av fagrelevans og sentrale verdier, kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter.

Betaversjon

Et betafag er en foreløpig versjon der vi presenterer smakebiter vi gjerne vil ha tilbakemeldinger på. I første omgang har vi fått klar noen delemner som kan være aktuelle å bruke i starten av skoleåret på vg1. De ligger som lenker i beskrivelsen under. I tillegg har vi valgt å presentere planen for hvilke hovedemner og delemner som kommer. Her kan det komme endringer.

Innspill og dialog

Vi ønsker dialog med brukerne våre! Kom gjerne med innspill ved å skrive en e-post til fagansvarlig: ingersporaland@ndla.no.

Skapende prosesser

Skapende prosesser er sentralt i faget. Dette ivaretar målsettingen fra overordnet del om at elevene skal få utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang og få erfaring med å se muligheter og omsette idéer til handling. Kunstnerisk arbeid krever også evne til å reflektere og gjøre vurderinger.

Når elevene skal løse kreative oppgaver i våre fag, går de gjennom disse prosessene. De skal utforske, eksperimentere, gjennomføre, dokumentere og vurdere – og vi vil helst at de skal ha glede av det underveis.

Vi har lagt opp til små introduksjons- og øvelsesoppgaver som passer inn i en større helhet, men har også forslag hvor disse er integrert i mer omfattende oppgaver. Dette gir muligheter til en variert undervisning som oppmuntrer til utforskning, eksperimentering og til å ta risiko.

Skissebok

Vi vil oppfordre til at elevene bruker skissebok i alle oppgaver der det er mulig. Vi anbefaler ei A3-skissebok med tegnepapir (160 gram). Denne kan brukes til å samle alle øvelser, eksperimenter, utprøvinger og fagstoff. Et tips er å reservere en del bakerst i boka til fagbegreper, og fagbegrepene kan gjerne illustreres. Elevene kan også oppfordres til å bruke skisseboka aktivt etter eget initiativ. Her kan de samle inspirasjon og teste ut ulike teknikker og idéer.

Ei skissebok hvor all dokumentasjon er samlet, er et godt utgangspunkt for å legge merke til elevens progresjon og kan være grunnlag for en del av underveisvurderingen. Det vil også ha stor verdi for eleven å ha ei slik bok underveis, og også etter et skoleår. Under "Skissebok" og "Eksperimentering" vil det komme flere tips til hvordan skisseboka kan brukes.

Visuelle virkemidler

Vi planlegger å starte med en generell inngang til visuell kommunikasjon og å gå mer i dybden på ulike visuelle virkemidler. I vg1 skal elevene utforske bruk av visuelle virkemidler og vurdere uttrykk, virkninger og mening i egne arbeider. Vi starter med grunnleggende form- og fargeteori i disse emnene:

Teknikk og materiale

Elevene skal få øvelse i ulike teknikker og prøve ut ulike materialer og verktøy. Vi har valgt å begynne grunnleggende med:

I vg2-faget vil vi bygge videre på dette og gå mer inn på plastiske, myke og harde materialer.

  • Helse, miljø og sikkerhet (HMS)

Møte med kunst

Vi utvikler den estetiske sansen vår i møte med ulike kulturelle uttrykk. Samtidskunst og kunst- og kulturhistorie er en viktig del av faget. Dette kan bidra til å løfte fram nye perspektiver og gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring. Vi vil opprette to hovedemner: Kunst i samfunnet og Kunst- og kulturhistorie, der vi ivaretar kjerneelementene uttrykk og mening og kunst og kontekst.

Kunst i samfunnet

I dette hovedemnet deler vi innholdet inn i:

  • I møte med kunst

  • Gatekunst

  • Opphavsrett og CC-lisenser

  • Bildegenering med kunstig intelligens

Kunst- og kulturhistorie

Vi starter med et innledende delemne om kunst- og kulturbegrepet og ønsker å bevisstgjøre elevene på hvordan de møter kunstuttrykk. Her bruker vi både en kortfilm og en podkastepisode som inngang til refleksjon og diskusjon. Videre har vi delt innholdet inn i ulike tidsepoker fram til 1600‑tallet og arbeider med disse delemnene:

Målet er å bruke kunst- og kulturhistorien som inspirasjon til eget skapende arbeid. Vi har derfor lagt vekt på oppgaver som både stimulerer til utforsking og til kreativt arbeid.

På tvers av fag

Programfaga til kunst, design og arkitektur er knyttet tett sammen. NDLA starter arbeidet med å utvikle læringsressurser til design og arkitektur 1 og design og arkitektur 2 fra høsten 2025.

La gjerne elevene jobbe med problemstillinger de kan finne svar på ved å bruke ressurser fra flere fag. NDLA har samlet flere slike problemstillinger og caser i et eget fag: Tverrfaglige temaer.

Støtte til læringsarbeid og planlegging

Metodene og tilnærmingene som er beskrevet i overordnet del, gjelder alle fag, og det har vi i NDLA tatt på alvor. Vi har derfor laget et eget "fag" som vi kaller Verktøykassa. Der ligger det ressurser for elever, som kan være nyttige i læringsarbeidet, og ressurser for lærere, som kan komme godt med når undervisningen skal planlegges.

Hjertemerking av læringsressurser

Organiser fagstoffet på din måte på Min NDLA ved å lage egne samlinger av enkeltressurser som for eksempel videoer, bilder, fagartikler og oppgaver. Da må du først logge inn med Feide-brukeren din. Ved å klikke på hjerteikonet ved siden av en ressurs, kan du favorittmerke den og legge den til i ditt eget mappesystem. Du kan også opprette emneknagger for å samle innhold med felles tema.

Flere kan samarbeide og dele ressurser. Ressurssamlinger kan også deles videre som undervisningsopplegg til elevene.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Inger Gilje Sporaland og Bjørn-Ole Schjølberg.
Sist faglig oppdatert 08.11.2024