Hopp til innhold

Fagstoff

Om betafaget

Vi lager ressurser til faget norsk kort botid for SF vg1 og YF vg2. I dette betafaget får du tilgang til emner og læringsressurser etter hvert som de blir klare. Faget vil være komplett høsten 2025. Her kan du lese om hva vi vektlegger i produksjonen, og hva vi har planlagt å lage.

Alle kompetansemål

Fagressursene på NDLA skal dekke alle kompetansemål i læreplanen i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR09‑04) i SF vg1 og YF vg2.

Eleven som ressurs

Det å bygge på elevenes språkkompetanse er et viktig prinsipp i andrespråksopplæringen. Ved å sammenlikne førstespråket sitt med norsk kan elever bedre forstå norsk grammatikk. Derfor vil mange av språkressursene våre be elevene om å se på likheter og forskjeller mellom språkene.

Også i andre ressurser legger vi til rette for at elevene kan bygge på forkunnskaper. Gjennom skriveoppgaver og samtaler skal de gå inn i ulike tekster med egne erfaringer og referanserammer. De skal trene seg i å reflektere rundt tekster og forstå det samfunnet de er en del av.

Sist, men ikke minst, ønsker vi å lage ressurser som utfordrer elevene til å tenke kritisk og gi uttrykk for egne tanker og synspunkter slik at de kan bli aktive samfunnsdeltakere. Da er det også viktig å gi elevene både skriftlig og muntlig språkkompetanse i norsk.

Grammatikkurs

Ord som strømmer ut av et hjernen på en person. Illustrasjon.

I faget kommer du til å finne varierte grammatikkressurser for elever på ulikt språklig ferdighetsnivå. Ressursene vil ta for seg alt fra hvordan helsetninger skrives, til forskjellen mellom syntetiske og analytiske språk.

Grammatikken blir forklart med eksempler, illustrasjoner og korte videoer, og elevene skal både løse interaktive oppgaver og undersøke, snakke om og presentere ulike språklige tema.

Tilpassede tekster

Mange kompetansemål i læreplanen overlapper med ordinær plan. Likevel vil alle ressursene i faget norsk kort botid være tilpasset målgruppa i språk og form.

Alle fagartiklene starter med en forklaring av sentrale begreper. I tillegg vil det underveis i teksten ligge forklaringer på ord og begreper som kan være vanskelige å forstå. Så langt det er mulig og hensiktsmessig, legger vi inn visuell støtte.

Digital kompetanse

Elevgruppa kan ha varierende erfaring med å bruke digitale verktøy og ressurser. Vi lager derfor ulike veiledninger, for eksempel om hvordan elevene kan holde orden i dokumenter, bruke tekstbehandlingsverktøy og utnytte andre digitale ressurser som kan hjelpe dem i læringsarbeidet.

Yrkesretting på YF vg2

Det er ganske generelle kompetansemål for yrkesretting i læreplanen fordi planen gjelder for veldig mange ulike programfag. Elevene skal lære seg å lese og forstå faglitteratur, og de skal kunne kommunisere om fag og i arbeidssituasjoner. De skal få relevant norskfaglig kompetanse for yrket de utdanner seg til.

I ressursene vi utvikler, kommer vi til å bruke eksempler fra ulike yrker og yrkesområder, men ikke fra alle. For elever på yrkesfaglige program må relevans skapes i klasserommet, sammen med lærere og medelever. Ressursene vi utvikler, vil blant annet gi elevene skrivestøtte og modelltekster i yrkesrelevante sjangre som logger og rapporter.

To kvinner sitter på et kontor og jobber sammen på en pc. Foto.

Støtte til lærere

Undervisningen for elever med kort botid i Norge er veldig ulikt organisert på skolene. Noen lærere har egne grupper der alle følger denne læreplanen, men ganske mange underviser elever med kort botid sammen med elever som skal følge ordinær plan. Vi vil derfor lage to forslag til årsplaner, der den ene foreslår parallelle ressurser i de to læreplanene.

Vi planlegger også å tilby ressurser med tips og råd om hvordan lærere kan bruke ulike digitale verktøy og ressurser i undervisningen, sammen med mer generelle artikler om andrespråksdidaktikk.

CC BY-SASkrevet av Marthe Johanne Moe.
Sist faglig oppdatert 19.12.2023

Læringsressurser

Til læreren