Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Alt om adjektiv

Øv på adjektiv

Øv deg på å bøye adjektiv i kjønn, tall og bestemthet.

Dette er del av en læringssti om adjektiv. Før dere gjør disse oppgavene, bør dere ha lest fagartikkelen "Alt om adjektiv".

Oppgave 1. Beskriv klasserommet

Målet med denne øvelsen er å øve på å bøye adjektiv i kjønn. I tillegg får dere øvd på det-setninger og bestemthet i substantiv.

  1. Se dere rundt i klasserommet og let etter ting som tilhører ordklassen substantiv (for eksempel tavle, stol og så videre). Gå så én og én opp til tavla og skriv ett substantiv hver på tavla. Skriv riktig artikkel foran substantivet (eksempel: ei tavle). Spør de andre elevene, bruk ordbok eller spør læreren hvis dere er i tvil om hvilket kjønn substantivet har.

  2. En elev lager en det-setning med ett av substantivene på tavla og sier den høyt, for eksempel: "Det er ei tavle."

  3. Neste elev bruker et adjektiv for å beskrive substantivet. Husk riktig bøying på adjektivet etter substantivets kjønn: Det er ei svart tavle.

  4. Så lager den siste eleven en setning som starter med substantivet i bestemt form og adjektivet som predikativ: Tavla er svart.

  5. Så velger neste elev et nytt substantiv. Runden går videre på samme måte. Når alle har sagt noe, starter den første igjen. Fortsett til dere har tatt alle substantivene på tavla.

Oppgave 2. Sammenlikn med førstespråket deres

Hvordan ville dere ha sagt disse setningene på førstespråket deres?

  • Jeg ser ei svart tavle. Tavla er svart.

  • Jeg ser et rundt bord. Bordet er rundt.

Dere går så én og én opp til tavla og oversetter setningen til førstespråket deres. Forklar etterpå hvilke likheter og forskjeller det er i adjektivbøying på norsk og førstespråket deres. Dette kan det være lurt å legge merke til:

  • Står adjektivet foran substantivet, slik det gjør i de norske setningene som starter med "jeg" (subjektet i setningen)?

  • Blir adjektivene bøyd i kjønn slik som på norsk? Legg merke til at substantiv ikke har kjønn på alle språk.

  • Annet?

Hvis du er usikker på hvordan adjektivene blir bøyd i førstespråket ditt, prøv å utforske det sammen med klassen. Forklar høyt hvordan du vil si setningene, og hvilke ord som betyr "svart", "rundt", "tavle" og "bord".

Oppgave 3. Finn riktig form av adjektivet

Plasser riktig form av adjektivet i parentes inn i boksene.

Oppgave 4. Adjektiv i kjønn og tall

Denne oppgaven skal dere gjøre i helklasse eller gruppe. Én viser oppgavene, de andre kommer med forslag til svar.

Dere skal svare med pronomenet som kan erstatte kjønnet substantivet har + adjektivet i riktig form.

Eksempel:

  1. Spørsmål: Hvilken farge har skjørtet mitt?

    • Dere svarer: Det er rødt.

  2. Spørsmål: Hvordan er hunden?

    • Dere svarer: Den er stor.

NB! Noen steder kan dere trykke på en i-knapp for å få adjektivet dere skal bruke i setningen. Forslag til svar ligger også i presentasjonen, rett etter hver oppgave.

Oppgave 5. Adjektiv, kjønn og tall

Oppgave 6. Konkret eller generelt?

Beskriver adjektivet noe generelt eller konkret? Det påvirker bøyingen. Eksempel: Denne pizzaen var god (en konkret pizza), men Pizza er godt (pizza generelt).

Sitt sammen i par og diskuter hva som er riktig løsning. Snu kortet for å se fasiten.

Oppgave 7. Skriv selv

  1. Skriv en kort historie. Målet er at du skal bruke adjektivene og substantivene i tabellen under i historien din. Prøv å variere setningene slik at adjektivet noen ganger står foran substantivet (liten gutt) og noen ganger for seg selv som predikativ (gutten er liten).

  2. Bytt tekst med en medelev og gi hverandre tilbakemelding på om dere har klart å bøye adjektivene riktig. Spør læreren om dere er i tvil.

Adjektiv og substantiv

Adjektiv

Substantiv

høy mann
lavdame
finhus
storhage
bråketebarn

Gå videre i læringsstien for å lære mer om adjektiv som har spesiell bøying i kjønn og tall.

Relatert innhold

CC BY-SA 4.0Skrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 17.06.2024