Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Redesign en kjerneside

Velg en sentral side på et eksisterende nettsted og redesign den ved hjelp av kjernemodellen.
Illustrasjon som viser personer som bygger en nettside. Nettsiden er framstilt som en konkret vegg, og utviklerne er arbeidere som bærer på ikoner, flytter på elementer og så videre.

Hva er kjernemodellen?

Kjernemodellen er en modell du bruker for å planlegge nettinnhold. Modellen fokuserer på brukernes behov, på viktige brukeroppgaver og på målene for virksomheten.

Oppdrag

Velg ett av nettstedene under og finn en som du skal redesigne. Det kan være forsiden eller en annen sentral side med mye trafikk.

Lag siden for både pc- og mobilvisning. Når du jobber med kjernemodellen, er det ikke lov å tenke form, farge eller stil før du har avklart hva som er sentrale , og hva virksomheten vil oppnå med nettstedet.

Velg en kjerneside fra ett av disse nettstedene:


Alternativt kan du velge en kjerneside fra et nettsted som tilbyr tjenester fra ditt nærområde, som en frisør, en rørlegger, en svømmehall, en ungdomsklubb, et bibliotek eller et spisested.

1. Mål for virksomheten og sentrale brukeroppgaver

Gjør deg kjente med nettstedet. Hva vil du si er sentrale mål for virksomheten?

Hva er sentrale brukeroppgaver på nettstedet? Definer to–tre sentrale brukeroppgaver.

2. Velg kjerneside og lag persona

Velg ut en kjerneside og lag en med bestemte brukerbehov som du skal ta hensyn til når du planlegger innholdet på siden. Ta et skjermbilde av den eksisterende kjernesiden, og noter ned noen stikkord om viktig innhold.

Du kan lese mer om personaer i artikkelen "Slik lager du personaer".

3. Veier inn, kjerneinnhold og veier videre

Mange kommer til sentrale nettsider gjennom søk i Google eller andre søkemotorer. Noen kommer via forsiden, og andre kommer til kjernesiden gjennom markedsføring og deling av lenker.

Skriv ned veier inn, hva kjerneinnholdet er, og innhold som kan vises til i veier videre. Lenk til relatert innhold eller andre sentrale sider på nettstedet. Nå kan du skisse opp hva kjerneinnholdet er.

4. Lag prototype

Illustrasjon av stående rektangel som er bygd opp av mindre bokser og ikoner. Øverst til venstre står det "logo", det er tre menyknapper, og menyknappen i midten er markert med grått. I hoveddelen av innholdsfeltet er det en boks med en stor trekant inni.

Hvordan kan du sikre deg at brukeren finner fram til viktig informasjon på en smidig og brukervennlig måte? Lag en med skisser, eller lag en interaktiv prototype i Adobe XD eller andre programmer som åpner for lenking mellom sider, som PowerPoint.

Lag en enkel prototype. Ikke tenk så mye på utseendet. Tenk på innhold, oppsett og brukeroppgaver.

5. Brukertest prototypen

Test ut prototypen på medelever, personer i målgruppa eller andre. Gi noen konkrete brukeroppgaver. Du skal ikke veilede og si hvor testpersonen skal klikke eller gå for å finne innholdet, men observere hvordan brukeren tenker og tar seg fram i skissen eller prototyper.

Du kan gi brukeroppgavene under.

  • Finn åpningstider.
  • Finn et bestemt tilbud (tilpass til aktuell side).
  • Finn ut hvor bedriften holder til.
  • Finn sentral informasjon (tilpass til aktuell side).
  • Bestill time.

Be den som brukertester som å "tenke høyt" og forklare hvor han eller hun går, og hva han eller hun gjør og tenker. Er det noe testpersonen lurer på som han eller hun ikke finner ut av seg selv? Er det noe brukeren savner? Noter ned og ta med innspillene når du jobber mer med kjerneinnhold før du starter produksjon av nettsiden.

Relatert innhold

Bruk kjernemodellen for å lage en god plan for nettinnhold som gir brukeren det den trenger og kommuniserer sentrale poenger for virksomheten.

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 16.11.2021

Læringsressurser

Planlegging og vedlikehold av nettinnhold