Hopp til innhold
Fagartikkel

Sikkerhetsdatablader

Datablader for helse, miljø og sikkerhet (HMS) er viktige dokumenter for å bli kjent med faremomenter ved forskjellige stoffer. Et HMS-datablad er et dokument på 16 punkter. Det skal inneholde informasjon om farlige egenskaper ved en kjemikalie og anbefalte vernetiltak.
Video: Amendor / CC BY-SA 4.0

Databladene skal være skrevet på norsk, kortfattet og lett forståelig. Det skal stå klart angitt når databladet er utarbeidet.

Det er viktig at sikkerhetsdatabladene brukes aktivt i virksomheten i arbeidet med å

  • kartlegge hvilke kjemikalier som brukes
  • risikovurdere kjemikaliene
  • sette i verk nødvendige vernetiltak

Sikkerhetsdatablader skal alltid være til stede

Den som framstiller, importerer eller leverer kjemikalier, har plikt til å legge ved sikkerhetsdatablader ved første gangs levering og ved senere endringer av databladet. Sikkerhetsdatabladet kan sendes elektronisk. Virksomheter som kjøper kjemikalier i butikk/detaljhandel, skal få sikkerhetsdatabladet der de kjøper kjemikaliene, når de ber om det

Arbeidsgiver skal ha sikkerhetsdatablader for farlige kjemikalier som benyttes i virksomheten. Det skal være papirkopier tilgjengelig for arbeidstakere og verneombud selv om stoffkartoteket finnes i elektronisk form. Arbeidsgiver skal utarbeide informasjonsblader for helsefarlige kjemikaler som det ikke kreves sikkerhetsdatablad for.

Hvorfor sikkerhetsdatablader?

Sikkerhetsdatabladene skal sette dem som jobber med eller i nærheten av farlige kjemikalier, i stand til å sikre seg slik at ingen blir syke eller skadet.

Informasjonen gjør det mulig å

  • sette i verk nødvendige tiltak for å ivareta helse og sikkerhet på arbeidsplassen og for det ytre miljøet
  • sikre riktig avfallsbehandling og oppfordre brukerne til å finne mindre skadelige kjemikalier
  • sikre trygg håndtering, lagring og avhending av kjemikaliene og å gi informasjon om tiltak ved utilsiktet utslipp

Kontroll av innholdet i sikkerhetsdatablad

Det er viktig å etablere rutiner som sikrer at databladene har tilfredsstillende kvalitet, og at de oppfyller kravene til innhold og kvalitet som regelverket stiller.

I rutinene må det klart framkomme hvem som

  • har ansvaret for å kontrollere sikkerhetsdatabladene for nye kjemikalier når disse tas i bruk
  • sikrer at sikkerhetsdatabladene er ajourført
  • innhenter manglende opplysninger fra produsent/importør/leverandør hvis sikkerhetsdatabladene er mangelfulle

Feil i sikkerhetsdatabladet

Dersom du finner et sikkerhetsdatablad på arbeidsplassen som du tror inneholder feil, bør du først spørre arbeidsgiveren om virksomheten har fått et nyere datablad. Hvis dere ikke har det, bør arbeidsgiveren kontakte den som har levert kjemikalien, og spørre om de har nyere utgaver av sikkerhetsdatabladet.

Ofte kan det være vanskelig å vurdere om et sikkerhetsdatablad er godt nok. Da kan bedriftshelsetjenesten være til hjelp, både i selve vurderingen og i kontakten med den som har levert sikkerhetsdatabladet. Ta kontakt med Arbeidstilsynet dersom dere ikke når fram overfor produsenten/importøren/leverandøren.