Hopp til innhold

Fagstoff

Fagområder i eksponeringsdesign

Vi deler eksponeringsdesign inn i salgs-, informasjons- og opplevelsesutstillinger, fotostyling og styling av rom og scene. Grafisk design er også en viktig del av faget.

Salgsutstillinger

Salgsutstillinger har som mål å selge produkter og tjenester for kunder ved butikkeksponering og vindusutstillinger.

Informasjonsutstillinger

Informasjonsutstillinger skal formidle et budskap eller informere om tjenester.

Messestand med tekstiler og interiør, sett ovenfra. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Opplevelsesutstillinger

Opplevelsesutstillinger er utstillinger i rom. Det kan være museumsutstillinger, messestand og kunstutstillinger, eller at publikum blir presentert for et bestemt tema.

Styling av rom og scene

Styling av rom og scene kan være styling til et arrangement, en fest, et jubileum eller et teaterstykke. Oppdraget kan også være knyttet til et tema.

Modeller går arm i arm på catwalk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Fotostyling

Fotostyling går ut på å lage oppsett og stemninger med tanke på foto for kunde, annonser eller butikker.

En hånd holder en telefon over et stylet oppsett med kaffe og muffins og tar et bilde. Foto.

Grafisk design

Grafisk design handler om å utforme visuelle budskap ved bruk av form, farger, visuelle elementer og tekst. Det er mange ulike teknikker, og arbeidet med grafisk design inngår som en viktig del av eksponeringsdesign.

En designer i studioet sitt. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relatert innhold

Grafisk design handler om å utforme visuelle budskap ved bruk av form, farger, visuelle elementer og tekst.

CC BY-SASkrevet av Torhild Dahl Enoksen og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 17.06.2020

Læringsressurser

Eksponeringsdesigner