Hopp til innhold

Fagstoff

Messestand

Messer fungerer som en møteplass, hvor firmaer kan presentere seg og vise fram produktene og tjenestene sine. En viktig del av eksponeringsdesign er å utforme gode messestander. Her bruker vi MIJO STUDIOs stander på London Design Fair 2017, 2018 og 2019 som eksempler.
To bilder av messestander med ulike tekstiltrykk og en benk med fargeprøver. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Messer

Messer fungerer som en nasjonal og internasjonal møteplass, hvor firmaer kan presentere seg og vise fram produktene og tjenestene sine. Her treffer de potensielle kunder og samarbeidspartnere. Messer er en arena hvor selger, produsent og kunde kan ta vare på kontakter og utvide det profesjonelle nettverket sitt. De møter menneskene bak firmaer, ser de aktuelle handelsvarene, snakker sammen og kan inngå avtaler ansikt til ansikt.

London Design Fair

London Design Fair er en designmesse rettet mot interiørbransjen, hvor designere fra over 40 land presenterer sitt arbeid. Messen ønsker å introdusere nye materialer, metoder og trender for å inspirere de besøkende og skape en plattform for internasjonalt samarbeid.

MIJO STUDIOs messestand på London Design Fair

MIJO STUDIO

Josefine Gilbert og Miranda Tengs Brun startet et designstudio med fokus på tekstiler, trykk og mønster i 2015. De har en nysgjerrig og leken tilnærming til kreative prosesser. Gjennom eksperimenter med farger og teksturer er arbeidet deres preget av et håndmalt uttrykk.

De designer kreative løsninger til utstillinger og eksperimenterende tekstilprodukter. Her samarbeider de med ulike designfelt. Firmaet har designet mønster, plakater og visuelle identiteter til alt fra senger til te-produsenter.

Målgruppe for messestanden

MIJO STUDIOs målgruppe er andre interiørfirmaer som ønsker å samarbeide med et nytt og fargerikt firma, for å nå et yngre og moderne publikum med produktene sine.

Utforming av en messestand

Messestand med tekstiler og interiør, sett ovenfra. Foto

Forberedelser og planlegging

Det første dere må finne ut av, er hva som skal vises og promoteres på standen – hvilke produkter, prosjekter eller profil. Deretter må dere planlegge hvordan designet på standen skal se ut. Her er det viktig å tenke på hva dere vil framheve, og hvordan dere kan presentere designeren, firmaet eller bedriften på best mulig måte.

Prosessen starter ofte med små skisser, hvor du forholder deg til de kvadratmeterne du har tilgjengelig. Her er det lurt å lage en modell, enten digitalt eller fysisk, for å få en opplevelse av flatene dere har å jobbe med.

To bilder, det ene av en digital skisse og det andre av en fysisk modell av en messestand laget av papp og tekstiler. Kollasj.
Åpne bilde i et nytt vindu
Tekstil er hengt opp for å fotograferes. Foto.

Fotoshoot og promotering

I ukene før messen er det en god idé å sende ut invitasjoner til kunder dere ønsker å komme i kontakt med. Da er det viktig å vise gode bilder av det som skal promoteres på messen.

Prosessen med å utforme standen

Først må dere male veggene og måle opp hvor dere vil montere de ulike delene av standen. Dere har som regel ikke så lang tid til å gjøre standen klar. Da vil dere oppleve at det er godt å ha skisser, modeller eller plantegninger å ta utgangspunkt i.

Bilder av klargjøring og rigging av messestand. En mann står i ei gardintrapp og henger opp et tekstiltrykk, en annen maler veggene. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Skap oppmerksomhet og involver de besøkende

Det kan være lurt å ha en aktivitet på standen, slik at dere fanger de besøkendes interesse, og gjøre noe som sikrer at dere skiller dere ut blant alle de andre. Her er det en god idé å tenke på hvordan du kan inspirere og samtidig invitere publikum inn i bedriftens arbeidsmåter og kreative univers.

Tre bilder. Et bilde av et bord med små papirlapper som brukes til kollasjer. To bilder av visittkort med papir- og tekstilbiter. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

På bildene ovenfor viser MIJO STUDIO hvordan de løste dette ved oppmuntre de besøkende til å eksperimentere og leke med farger, mønster og materialitet. Her brukte de gamle papir- og tekstilrester til å lage små fargerike komposisjoner på et postkort som de fikk ta med seg – en workshop hvor designerne og de besøkende sammen lagde små kreative eksperimenter. Her var bedriftens info trykket på kortet, slik at det samtidig ble et skreddersydd visittkort.

CC BY-SASkrevet av Miranda Tengs Brun og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 28.05.2020

Læringsressurser

Messestand