Hopp til innhold
Oppgave

Rosa sjokolade til ulike målgrupper

Med utgangspunkt i en rosa sjokoladevariant skal dere vurdere målgruppevalg og komme opp med idéer til hvordan dere kan nå ut til potensielle målgrupper. Jobb gjerne to og to.

Situasjonsbeskrivelse

I 2017 kom det en ny sjokoladevariant på markedet, nemlig rosa sjokolade. Før den tid hadde vi tre ulike sjokoladetyper å forholde oss til: mørk, lys og hvit sjokolade. Kakaobønner har en naturlig lillarosa nyanse i skallet som omgir selve bønnen. Denne fargen forsvinner vanligvis når bønnene blir behandlet gjennom en gjæringsprosess. Men i 2017 fant Barry Callebaut, en av verdens største kakaoprodusenter, ut hvordan de kunne produsere sjokolade av rosa kakaobønner fra Elfenbenskysten, Ecuador og Brasil og beholde den naturlige, fine rosafargen på sjokoladen.

Den fiktive norske sjokoladeprodusenten Sjokoladeri Magi har fått mulighet til å starte produksjon av rosa sjokolade. I første omgang ser de for seg å starte opp med produksjon av rosa sjokoladeplater med dekorativt mønster. Sjokoladeri Magi ønsker hjelp av dere til å vurdere målgruppevalg og komme opp med idéer til hvordan de kan nå ut til én eller flere potensielle målgrupper.

Mer informasjon om rosa sjokolade

Barry Callebaut.com: Ruby chocolate - A true gift from nature

P4.no: For første gang på 80 år: Nå er det utviklet en helt ny sjokolade

Norturaproff.no: Trendingrediens: Ruby Chocolate

Oppgave 1

Hjelp Sjokoladeri Magi med å vurdere målgruppevalg. Velg ut éi primærmålgruppe og identifiser og beskriv denne så presist som mulig. Begrunn målgruppevalget.

Oppgave 2

For Sjokoladeri Magi kan det være aktuelt å henvende seg til flere målgrupper. Beskriv hva dere mener kan være aktuelle sekundærmålgrupper. Begrunn målgruppevalgene.

Oppgave 3

Kom opp med idéer til hvordan Sjokoladeri Magi kan nå ut til primærmålgruppa.

Har dere tid, kan dere gjerne utarbeide forslag til navn på sjokoladen, logo, utforming av emballasje og markedskommunikasjon for å treffe denne målgruppa.

Oppgave 4

Kom opp med idéer til hvordan Sjokoladeri Magi kan nå ut til én eller flere av sekundærmålgruppene.