Suksess med digital markedsføring
Plan for markedsføring og tydelig målgruppe
Har du en bedrift, må du ha en klar strategi for hva du ønsker å oppnå i de digitale kanalene. Hvilket budskap vil du få fram? Hvem ønsker du å nå med budskapet – altså hvem er målgruppen din?
For å kunne spisse markedsføringen, må du vite mest mulig om målgruppen. Du må vite hvor du treffer målgruppen og hvordan du skal få deres oppmerksomhet. Målet er å få kunden til å ville gjøre det du vil av egen fri vilje.
Kompetanse om digitale verktøy
Bedrifter er avhengige av å ha god kompetanse om digitale verktøy. Mange bedrifter har denne kompetansen internt, mens andre kjøper den eksternt. Uansett må du bygge opp et nettsted og beherske de ulike Google-verktøyene og de ulike sosiale mediene.
Et velfungerende nettsted
I dagens digitale samfunn er det avgjørende for bedrifter å ha et velfungerende nettsted. Det må være visuelt tiltalende, i tillegg til at det må være brukervennlig og funksjonelt.
Tilstedeværelse ved søk
Etter at bedriften har laget et godt nettsted, er det viktig å sørge for at mulige kunder finner nettstedet. Vi skiller her mellom organiske søk og betalte søk.
Organiske søk er ubetalt søketrafikk fra søkemotorer, hvor de mest relevante søkeresultatene kommer øverst.
Betalte søk er betalt søketrafikk som genereres i søkemotorer. Ved bruk av software, som for eksempel Google Analytics, kan du se hvor mye trafikk som genereres av betalte søk.
Betydningen av Google
Google er verdens mest brukte søkemotor og har stor påvirkning på vår digitale hverdag. At “å google” har blitt et verb, viser hvor sterk posisjon Google har fått.
«Dr. Google» har blitt et begrep, fordi de fleste av oss googler symptomene våre før vi kontakter fastlegen. Vi trenger heller ikke bruksanvisninger eller oppskrifter, for alt kan googles. Det har også blitt vanlig å google søkere i forbindelse med ansettelser, så snart trenger vi kanskje heller ikke CV.
Bruk av Google Analytics i markedsføring
Google er også brukt som markedsføringskanal. Ved hjelp av Google sine verktøy kan du samle kunnskap om kundene dine. Denne informasjonen kan så brukes for å få ut et budskap som er relevant for målgruppen.
Med verktøy som Google Analytics kan du måle effekten av markedsføringstiltakene dine. Google Analytics er en gratistjeneste fra Google som gir deg detaljert statistikk over trafikk på nettsiden din.
Statistikken viser hvilke kilder de besøkende kommer fra. Kommer de fra direktetrafikk, via henvisninger/lenker fra andre sider, fra sosiale medier eller fra betalte annonser? Du kan også få statistikk på hvor mange av de besøkende som utførte ønsket handling, for eksempel kjøpte varen, før de forlot nettstedet.