Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Knytt en historie til produktet ditt

I denne oppgaven skal du jobbe med markedsføring. Presenter et produkt du har laget selv og få fram produktets historie og egenart. Jobb med å ta gode bilder der produktet ditt blir satt inn i en sammenheng.
Modell med strikkegenser satt inn i en stilisert bjørkeskog. Bearbeidet foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave:

Velg ett av produktene du har laget gjennom skoleåret. Planlegg hvordan du kan presentere og selge dette på en helhetlig måte. Bestem deg for ei målgruppe for produktet og bruk dette som utgangspunkt for markedsføringen din.

Del 1: Knytt en historie til produktet ditt

Å plassere produktet ditt inn i en sammenheng kan være en del av merkevarebygging. Knytt gjerne produktet til et sted, presenter historien bak og få fram produktets egenart.

Lær av profesjonell markedsføring

På side 2 og 3 i brosjyren fra Sandnes Garn kan du lese om historien til Fritidsgarn og hvordan Siv Elise Seland fra motehuset iiS Woodling fikk i oppdrag å formgi en minikolleksjon høsten 2020.

Sandnes Garn_iiS_Wodling_brosjyre

Opplesbar tekst fra brosjyren til Sandnes Garn

Vi ville fortelle historien om grunn­fjellet i produksjonen vår; det tykke gode, fargerike, urnorske, tradisjons-trofaste og folkekjære garnet som har bekledd folk til fjells, kjekke jenter, rake karer, kalde føtter, omtrent annenhver nordmann og slektninger i Amerika som har fått tilsendt hjemmestrikka votter med Mariusmønster i posten.

Det er det jordnære, pålitelige og slitesterke fritidsgarnet vi snakker om, og i år feirer vi det ved å gi det en serie moderne, dog tradisjonsorienterte design. Det norske motehuset iiS Woodling ved Siv Elise Seland har formgitt minikolleksjonen, og vi inviterte nettopp henne fordi hennes historieforankrede tilnærming og vakre arbeid inspirerer oss og fordi hun er like kortreist som ullen vi bruker.

Siv Elise er oppvokst på gård, og driver sitt studio fra det som tidligere var sauefjøset. Som oss, er hun opptatt av dyreveldferd, bærekraft, integritet i prosess og resultat.

Så er det også sånn at de norske sauene har det godt på beite i fjellheimen. De bidrar til å bevare kulturlandskapet og når ulla er lang og tykk, høstes den og kjøres inn til fabrikken vår i Sandnes. Der den blir vasket med såpe og vann. Deretter blir ulla karret, spunnet og hesplet og så farget med miljøvennlige fargestoffer som oppfyller strenge EU-miljøkrav.

Fabrikken ligger kanskje langt ut på landet, men vi er bransjeledende i Europa med en moderne maskinpark, en trendbevisst og nyskapende desingavdeling og ikke minst et knippe trivelige ansatte som representerer et bredt spekter av fagområder og nasjonaliteter.

Men det er fritidsgarnet som er helten i denne fortellingen, og vi må ikke glemme å si at plaggene som strikkes i ull, holder seg godt i fasongen; de krøller ikke, blir mykere og mykere med bruk og hver vask, skjønt de trenger ikke å vaskes så ofte. De er til og med varmende å ha på selv om det regner.

Vi synes det er stas å gjøre stas på fritidsgarnet og er uendelig stolte av den vakre kolleksjonen som er resultatet av samarbeidet med Siv Elise og iiS Woodling.

La deg inspirere og knytt din egen historie til produktet du har laget.

Del 2: Produktfotografering

Plasser produktet inn i en sammenheng, enten når du fotograferer eller ved å jobbe videre med bildene i et redigeringsprogram.

Relatert innhold

Produktfotografering handler om avfotografering av forskjellige gjenstander. Fotografens jobb er å vise fram produktet på en tydelig og naturtro måte.

Når du skal visualisere eller presentere en idé for andre, kan foto eller video være et godt hjelpemiddel.

Del 3: Presenter produktet på ei nettside eller i en brosjyre

Sett sammen historien, bildene og lag ei nettside, et innlegg på sosiale medier og / eller en brosjyre som presenterer produktet ditt.

Her kan Adobe Spark Free være et verktøy dersom du ønsker hjelp til å opprette grafikk for sosiale medier, websider og korte videoer.

Del 4: Egenvurdering

Vurder hvordan du får fram produktets historie og egenart. Hvordan har du rettet markedsføringa mot målgruppa du har valgt?

Relatert innhold

Som håndverker bør du kjenne markedet du opererer i. Du må også vite hvordan du kan profilere deg.

CC BY-SASkrevet av Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 26.02.2021

Læringsressurser

Å starte egen bedrift