Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Eksempler på eksamensoppgaver for naturbruk

Her finner du eksempler på ulike typer oppgaver du kan få til muntlig-praktisk eksamen i naturfag. Øv alene eller sammen med andre, og bli best mulig forberedt!
Person står i åker og holder fram en bunt med gulrøtter. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvordan er eksamensoppgavene utformet?

Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven får du oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver.

Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og forsøkene som er oppgitt.

Oppgave 1. Arealbruk

Gi en oversikt over aktuelle problemstillinger knyttet til arealbruk.

Aktuelle stikkord

  • Gi eksempler på andre arealendringer som kan være en trussel mot det biologiske mangfoldet.
  • Hvorfor er arealendringer en såpass stor trussel?
  • Hvilke tiltak kan begrense den negative effekten som arealendringer kan ha?
  • Diskuter ulike tiltak, og vurder fordeler og ulemper med tiltakene.
Forsøk/aktiviteter

Forslag til forsøk/aktiviteter

På jakt etter fremmede arter

Arealendringer på hjemstedet ditt

Den siste villmark?

Lokal kamp om energi og arealer

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • undersøke problemstillinger knyttet til arealbruk, gjøre rede for hvordan endringer kan påvirke økosystemer, og foreslå bærekraftige løsninger

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 2. Stoffkretsløp

Gjør rede for noen stoffkretsløp og hvordan vi mennesker kan påvirke disse.

Aktuelle stikkord

  • Hva mener vi med at stoffer går i et kretsløp?
  • Gi en kort oversikt over de viktigste stoffkretsløpene.
  • Velg ett av stoffkretsløpene, og forklar det i detalj.
  • Hvordan kan menneskelig aktivitet påvirke stoffkretsløpene?

    • Gi eksempler, gjerne knyttet til naturbruk.
    • Hvilke konsekvenser kan dette ha?
    • Hvilke tiltak kan vi sette i verk for å unngå disse konsekvensene?
Forsøk

Forslag til forsøk

Feltarbeid: Abiotiske og biotiske forhold i bekker og elver

Lag et akvaponisk system

Lag et terrarium i klasserommet

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for hvorfor noen grunnstoffer er viktige for liv, og vurdere hvordan menneskelig aktivitet kan påvirke kretsløpene til disse stoffene

  • undersøke problemstillinger knyttet til arealbruk, gjøre rede for hvordan endringer kan påvirke økosystemer, og foreslå bærekraftige løsninger

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 3. Teknologi og bærekraft

Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til naturbruk og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.

Ta gjerne utgangspunkt i oppgaven Utforsk teknologi i naturbruk.

Aktuelle stikkord

  • Hva er teknologi? Gi eksempler.
  • Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
  • Hvilke fordeler gir denne teknologien?
  • Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
  • Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmålene?
  • Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forsøk

Forslag til forsøk

Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillinga du har jobbet med.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 4. Helse og livsstil

Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.

Presenter det du finner ut.

Tips!

I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.

Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.

Aktuelle stikkord

  • Hva menes med helse?
  • Hva er livsstil?
  • Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
  • Hva mener du kjennetegner god helse?
  • Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
  • Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 5. Mat og helse

Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).

Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).

Aktuelle stikkord

  • Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
  • Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
  • Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
  • Hva menes med næringsstoffer?
  • Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
  • Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.

  • Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.

  • Hva mener vi med et variert kosthold?
  • Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
  • Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 6. Presenter ei selvvalgt problemstilling

I løpet av skoleåret har du jobbet med ei selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.

Aktuelle stikkord

  • Hvorfor valgte du denne problemstillinga?
  • Hvilke hypoteser har du jobbet med?
  • Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
  • Hva fant du ut?
  • Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
  • Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk

Forslag til forsøk

Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillinga du har jobbet med.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Kilder

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04

Viken fylkeskommune. (2022, 21. januar). Muntlig-praktisk eksamen i Naturfag – Eleveksamen. https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/eksamen-for-elever/gjennomforing-av-eksamen/rammedokumenter-for-eleveksamen-i-lk20/muntlig-praktisk-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen-i-naturfag-eleveksamen.128060.aspx

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 02.06.2023

Læringsressurser

Eksamen i naturfag