Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hva har du lært om kommunikasjon?

Du som skal jobbe i restaurant- og matfagbransjen, vil treffe mange ulike mennesker hver eneste arbeidsdag. Måten du kommuniserer på, er viktig for at du og kollegene dine skal kunne dele tanker, følelser og meninger med hverandre, og med gjester.
Tegning av flere mennesker på en kafé. Til venstre i bildet er det en mann med skulderveske og hendene i lomma. Han har lyseblå overdel, mørkeblå bukse og blå lue eller blått hår. Han står sammen med to kvinner. Den ene har lyseblå burka. Den andre har høy hestehale, blå, lang kåpe og lyserødt skjørt. Hun har også hendene i lomma. I forgrunnen jobber en ung mann med grønn t-skjorte og halvlangt hår på en bærbar PC. Midt i bildet sitter en kvinne i rød, kort kjole, med langt, bølget lyst hår og tar på leppestift foran et lommespeil. I bakgrunnen sitter en mann med lysebrun hatt og frakk og leser avis ved et kafébord. En kvinne med grønn kåpe og lilla håndveske står og snakker i mobiltelefon. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Tegn og forklar hva en kommunikasjonsmodell er.

  2. Diskuter hva som kjennetegner en sender som er god til å formidle budskapet sitt.

  3. Hva er støy i denne sammenhengen?

  4. Hva er et kommunikasjonsmedium?

  5. Hvilke måter å kommunisere på ser du i tegningen over?

  6. Hva er verbal kommunikasjon?

  7. Sett opp en liste med regler for hvordan du mener en yrkesutøver innenfor et av fagene i restaurant- og matfagbransjen bør utøve verbal kommunikasjon.

  8. Hva er ikke-verbal kommunikasjon?

  9. Tenk deg en situasjon der du selv er sender – for eksempel på et kjøkken der dere skal planlegge et stort selskap. Du er leder. Hvordan kan du sørge for at det blir toveiskommunikasjon om for eksempel fordeling av arbeidsoppgaver?

CC BY-SASkrevet av Kjell Arne Standal og Guri Bente Håberg.
Sist faglig oppdatert 25.10.2021

Læringsressurser

Kommunikasjon og relasjonsbygging