Bløff med statistikk!
I oppgavene under skal du manipulere diagrammet for å få fram budskapet ditt. Det er lettest å jobbe med statistikk-manipulatoren i fullskjerm-visning.
For å løse denne oppgaven må du vite i hvilke perioder Høyre og Arbeiderpartiet satt med regjeringsmakten. Her er en oversikt:
Arbeiderpartiet har hatt regjeringsmakt i følgende perioder: 1973–1981, 1986–1989, 1990–1997, 2000–2001, 2005–2013.
Høyre har hatt regjeringsmakt i følgende perioder: 1981–1986, 1989–1990, 2001–2005 og 2013–2021.
I periodene 1972–1973 og 1997–2000 satt verken Høyre eller Arbeiderpartiet i regjering.
Ta utgangspunkt i datasettet som viser arbeidsledighet.
Velg om du vil representere Høyre eller Arbeiderpartiet.
Manipuler diagrammet og finn en måte å fremstille tallene på som setter ditt parti i et godt lys, eller som setter din politiske motstander i et dårlig lys.
Når du er fornøyd, kan du laste ned bilde av diagrammet ditt.
Presenter resultatene for hverandre i grupper eller felles i klassen.
I nyttårstalen sin 1. januar 2011 sa daværende statsminister Jens Stoltenberg blant annet følgende:
I 1911 var vi et fattig jordbrukssamfunn som mange flyttet fra. I 2011 er vi et rikt, moderne samfunn som mange vil flytte til. (...) For en reise våre eldste har vært med på! De ble født inn i en ung nasjon som var blant de fattigste i Europa.
Denne talen fikk sterk kritikk på grunn av påstander som kommer fram i dette utdraget.
Ta utgangspunkt i datasettet som viser BNP per innbygger.
Finn en framstilling av disse tallene som viser på tydeligst mulig måte at Stoltenberg har feil i én eller flere av påstandene sine.
Når du er fornøyd, kan du laste ned bilde av diagrammet ditt.
Finn en framstilling av tallene som kan støtte én eller flere av Stoltenbergs påstander.
Når du er fornøyd, kan du laste ned bilde av diagrammet ditt.
Presenter resultatene for hverandre i grupper eller felles i klassen.
Diskuter: Hva er rett og hva er galt med Stoltenbergs påstander i nyttårstalen?
Når man skal presentere statistikk, må man ta noen valg. Hva slags visuell fremstilling får fram tallene på best måte? Hvilke tall er relevante å ta med?
Hvor går grensen for hva som er god formidling av statistikk? Når blir det ren manipulering og forvrengning av virkeligheten? Diskuter i klassen. Prøv å komme fram til noen enkle kjøreregler for god bruk og presentasjon av statistikk.
Stoltenberg, J., Statsministerens nyttårstale 2011. https://www.nrk.no/norge/statsministerens-nyttarstale-2011-1.7446005