Hopp til innhold

Fagstoff

Modulstrukturert opplæring: helsearbeiderfaget

Her finner du ressurssamlinger for kompetansemål i fire moduler: profesjonalitet i helsearbeiderfaget, livskvalitet og helsekompetanse, grunnleggende sykepleie og rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring.
Helsefagarbeider barberer eldre mann. Foto.

Om modulstrukturert opplæring for voksne

Modulstrukturert opplæring innebærer at læreplanen i et fag er delt inn i moduler som kan tas uavhengig av hverandre.

Opplæring ut fra behov

Den voksne har rett på realkompetansevurdering. Det betyr at opplæringen skal bygge på kompetansen den voksne allerede har. På bakgrunn av realkompetansevurdering kan den voksne få godkjent hele eller deler av moduler.

Læreplanene er laget for å brukes i lærebedrifter og i skoler. Det er ingen fastsatt opplæringstid på modulene. Modulstrukturerte læreplaner kan også være et virkemiddel for å få kvalifisering innenfor introduksjonsprogrammet og arbeidsmarkedstiltak.

Lærebedriften og fylkeskommunen inngår avtaler om fordeling av ansvar for opplæring. For eksempel kan fylkeskommunen ta ansvaret for opplæringen i kompetansemål fra fellesfag og programfag på vg1 og vg2.

Innhold i læreplanene

Modulene omfatter til sammen hele innholdet fra den ordinære læreplanen for vg3 i lærefaget. I tillegg er det tatt inn kompetansemål fra vg1 og vg2.

Alle opplæringsløpene har også opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Læreplanen for norsk og samfunnskunnskap inneholder relevante kompetansemål fra norsk vg2 yrkesfaglige utdanningsprogrammer eller norsk for minoritetsspråklige og fra samfunnskunnskap vg1 og vg2.

NDLA har en egen ressursside for norsk og samfunnskunnskap i modulstrukturert opplæring.

Fagprøven

Opplæringen avsluttes med en fagprøve. Før fagprøven må alle ha bestått en skriftlig eksamen laget ut fra læreplanen i faget for vg3. Eksamen blir utarbeidet sentralt og sensurert lokalt. Fagprøven blir gjennomført innenfor en tidsramme på to til tre virkedager.

Utdanningsdirektoratet: Yrkesfag – modulstrukturerte læreplaner for voksne: Hva er modulstrukturert opplæring?

Relevante ressurser til helsearbeiderfaget

Helsearbeiderfaget er delt inn i fire moduler:

  • profesjonalitet i helsearbeiderfaget

  • livskvalitet og helsekompetanse

  • grunnleggende sykepleie

  • rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring

Vi har laget en tabell for hver modul, og hver tabell lister opp kompetansemålene med lenker til filtrerte søk. Søkeresultatene består av emner, fagstoff, oppgaver, læringsstier og kildemateriale som er laget for ungdommer i helsearbeiderfaget, og er hentet fra ndla.no.

Vi håper de filtrerte søkene hjelper deg med å finne relevante ressurser for undervisningen din. Du står fritt til å bruke, bearbeide og tilpasse ressursene. Nederst i hver ressurs står det informasjon om regler for bruk.

Modul: profesjonalitet i helsearbeiderfaget

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte søk

Kompetansemål

Søk fra fag

reflektere over hva det vil si å være en profesjonell helsefagarbeider, og praktisere dette i yrkesutøvelsen

yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)

vise empati og reflektere over egne holdninger og atferd og hva det vil si å vise endringsviljekommunikasjon og samhandling (HEA02-04)
kommunisere, samhandle og bruke relasjonskompetanse i møte med pasienter, brukere og pårørende fra ulike kulturer og med ulik mulighet til å kommunisere

kommunikasjon og samhandling (HEA02-04)

utføre faglig og etisk forsvarlig helsehjelp i tråd med gjeldende regelverk

yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)

forstå og overholde gjeldende regelverk om taushetsplikt og personvern og vise digital dømmekraft

kommunikasjon og samhandling (HEA02-04)

utføre arbeid etter gjeldende retningslinjer for hygiene og gjennomføre smitteverntiltak

helsefremmende arbeid (HEA02-04)

følge gjeldende regelverk ved bruk av tvang og reflektere over egen maktposisjon i møte med pasienter og brukere

kommunikasjon og samhandling (HEA02-04)

gjennomføre arbeidet etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, følge rutiner for uønskede hendelser og internkontroller og arbeide for kontinuerlig kvalitetsforbedring

yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)

utføre førstehjelp etter gjeldende retningslinjer og følge rutiner for varsling

helsefremmende arbeid (HEA02-04)

bruke ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)

ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet, og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen

yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen profesjonalitet i helsearbeiderfaget

Modul: livskvalitet og helsekompetanse

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte søk

Kompetansemål

Søk fra fag

vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak som øker pasienters og brukeres helsekompetanse

helsefremmende arbeid (HEA02-04)

beskrive hvordan kroppen er bygget opp, og forklare hvordan den fungerer
helsefremmende arbeid (HEA02-04)
kartlegge pasienters og brukeres funksjonsnivå og omsorgsbehov og utføre grunnleggende sykepleie og miljøarbeid tilpasset brukere og pasienter i alle aldrehelsefremmende arbeid (HEA02-04)
planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer trivsel og bidrar til økt livskvalitet for brukere og pasienter gjennom livsløpet
helsefremmende arbeid (HEA02-04)
ivareta pasient- og brukermedvirkning i arbeidet
yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)
identifisere og kartlegge ernæringsbehov hos brukere og pasienter i samarbeid med andre yrkesgrupper og tilberede måltider og som er i tråd med kostrådene fra helsemyndighetene
helsefremmende arbeid (HEA02-04)
bruke digitale kommunikasjonsverktøy og veilede pasienter, brukere og pårørende om bruk av slike verktøy
kommunikasjon og samhandling (HEA02-04)
gjøre rede for strategier for konflikthåndtering og forebygge konflikter i praksis
kommunikasjon og samhandling (HEA02-04)
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
naturfag (NAT01-04)
lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner
engelsk (ENG01-04)
tolke og bruke sammensatte måleenheter i praktiske sammenhenger og velge egnet måleenhet
matematikk P (MAT08-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen livskvalitet og helsekompetanse

Modul: grunnleggende sykepleie

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte søk

Kompetansemål

Søk fra fag

gjøre rede for de vanligste sykdommene hos barn, unge og eldre, foreslå tiltak og delta i grunnleggende sykepleie
helsefremmende arbeid (HEA02‑04)
forklare hva allmenntilstand er, gjøre rede for de vanligste tegnene og symptomene på sykdommer og skader og gjenkjenne sykdomsforverring
helsefremmende arbeid (HEA02‑04)
planlegge og gjennomføre grunnleggende sykepleie for akutt og kronisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov
helsefremmende arbeid (HEA02‑04)
observere symptomer på psykiske lidelser og rusmisbruk og foreslå tiltak
helsefremmende arbeid (HEA02‑04)
identifisere tegn på omsorgssvikt, vold og overgrep og andre bekymringsfulle forhold, og iverksette tiltak i tråd med virksomhetens rutiner og prosedyrer
yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag (BUA-02-03)
gi helhetlig omsorg til alvorlig syke, døende og ta vare på deres pårørende
helsefremmende arbeid (HEA02‑04)
observere og vurdere systematisk tilstand og endringer hos pasienter og brukere og dokumentere i digitale journalsystemer
kommunikasjon og samhandling (HEA02-04)
følge gjeldende regelverk for legemiddelhåndtering og observere, rapportere og dokumentere virkningene og bivirkningene av legemidler
yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)
bruke relevant medisinsk utstyr ved observasjon og vurdering av tilstanden til pasienter og brukere
yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04)
drøfte hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse
naturfag (NAT01-04)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen grunnleggende sykepleie

Modul: rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring

CC BY-SASkrevet av Johannes Leiknes Nag og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 12.08.2024

Læringsressurser

Modulstrukturert opplæring for voksne