Oppgave 1. Skadelige mikroorganismer?
Forklar hvorfor det bare er noen mikroorganismer som er skadelige for dyr, planter eller mennesker.
Oppgave 2. Nedbrytere
Hva mener vi når vi sier at «bakterier bryter ned organisk materiale»? Hva skjer med stoffene i for eksempel en død elg som langsomt råtner i skogen?
Hvorfor er det så grunt jordsmonn i regnskoger, der det er mye dødt organisk materiale som må brytes ned til enhver tid?
Tenk deg at jorda i et område blir forurenset med et stoff som dreper bakteriene som bryter ned døde planter og dyr. Hvordan vil dette påvirket karbonets kretsløp i dette området?
På et jorde hvor det stadig blir liggende mye vann, vil organismer som trenger oksygen, mistrives eller dø. Hvilke konsekvenser får dette for jorda og produksjonen?
Oppgave 3. Hvilken type bakterie?
Noen forskere isolerer en ny bakterieart. De legger merke til at det er en bacillusart med et dobbelt lipidlag, og at peptidoglykanet i celleveggen kan farges. Det sirkulære kromosomet kopierer seg selv fra ett sted på kromosomet. Forklar hvilken av disse bakterietypene denne bakteriearten trolig tilhører:
erkebakterier
grampositive bakterier
gramnegative bakterier
Oppgave 4. Prokaryoter
Ta utgangspunkt i forholdene (temperatur, lys, trykk, organisk og uorganisk materiale) i en varm kilde på dypt vann. Hvilken type prokaryoter forventer du å finne her – autotrofe, fototrofe, kjemotrofe eller andre? Begrunn svaret ditt.
Oppgave 5. Vekselbruk og erteplanter
Bønder unngår gjerne å ha samme planteslag på samme jorde to år på rad. Dette kalles vekselbruk.
Hva tror du er hensikten med en slik praksis?
Hvordan vil det påvirke tilstanden til jorda hvis du planter erter på et jorde året etter at du dyrket gulrøtter på det samme jordet?
Oppgave 6. E. coli på salatblader
Forskere har funnet ut at det å vaske salaten i vann flere ganger ikke alltid hindrer smitte av E. coli. Det viser seg at det er store forskjeller mellom ulike typer salat.
Hvordan kan du forklare dette?
Foreslå metoder for å unngå smitte av E. coli som er mer effektive enn å vaske salaten i vann.
Oppgave 7. Snakk med vennen din om bakterier
Du har en venn som mener at bakterier alltid er skadelige og forårsaker sykdommer. Hvordan vil du gå fram for å overbevise vennen din om at hen tar feil?
Oppgave 8. Håndvask og infeksjonsfare
Noen bruker såper med antibakterielle midler når de vasker hendene sine. Å bruke det for ofte kan faktisk øke faren for å få en infeksjon. Hvordan kan det skje?
Oppgave 9. Influensavirus
Influensavirus er pakket inn i en slags kappe som smelter sammen med plasmamembranen til celler. Slik kan virus komme seg inn i vertscella uten å drepe den. Hvilken fordel har viruset av at cella ikke dør?
Oppgave 10. Plantevirus
Mennesker kan ikke bli infisert av plantevirus. Hvordan kan slike virus påvirke oss allikevel?
Oppgave 11. Sara får utslett
Når Sara (7) kommer hjem fra skolen, klager hun over et stort utslett som klør på armen. Hun klarer ikke å stoppe å klø, og foreldrene blir bekymret. Når de ser nærmere på utslettet, ser de at det er rødt og rundt med en forhøyning langs ytterkanten.
Neste dag tar foreldrene med Sara til legen. Legen undersøker utslettet med UV-lys, og utslettet blir selvlysende. Legen konkluderer med at Sara har ringorm.
Saras far utbryter forskrekket: "Orm! Hvordan kan Sara ha fått orm?" Kan du foreslå sannsynlige forklaringer til Saras far?
Kilder
Clark, M.A., Douglas, M. & Choi, J. (2018, 28. mars). Critical Thinking Questions. OpenStax. Biology 2e. Hentet fra https://openstax.org/books/biology-2e/pages/22-critical-thinking-questions
Parker, N., Schneegurt, M., Tu, A.H.T., Lister, P. & Forster, B.M. (2016, 11. januar). Unicellular Eukaryotic Parasites. OpenStax. Microbiology. Hentet fra https://openstax.org/books/microbiology/pages/5-1-unicellular-eukaryotic-parasites