En gutt innleder et internettvennskap med en ung kvinne. Men er hun egentlig den hun gir seg ut for? I denne oppgaven skal du undersøke årsaker til iscenesetting i sosiale medier.
LK20LK06
Se den amerikansk dokumentaren Catfish fra 2010:
Oppgave 1
- Les Dagbladet-artikkelen «En catfish på kroken». Hvordan forklarer artikkelen hva en catfish er?
- Filmen handler om kommunikasjon og iscenesetting i sosiale medier. Hvilke gjennomgående filmatiske virkemidler brukes for å bygge opp under dette temaet?
- Hvilken forklaring gir filmen på den situasjonen som har oppstått?
- I etterkant av denne dokumentaren ble det laget en TV-serie[1] med samme navn. Hva går konseptet i denne TV-serien ut på?
Oppgave 2
Jobb sammen i mindre grupper.
- Del erfaringer når det gjelder kontakt med folk på nettet som har utgitt seg for å være en annen enn den de i virkeligheten er.
- Hvorfor tror dere noen velger å skape seg en fiktiv identitet?
- Hvordan kan man sikre at de menneskene man er i kontakt med på nettet, er de de gir seg ut for å være?
Oppgave 3
Les fagartikkelen «Identitet og selvframstilling i mediene».
- Forklar begrepet iscenesetting og hvorfor sosiale medier egner seg spesielt godt til iscenesetting.
- Noen teoretikere hevder at mennesker i vår tid i konstruerer sin egen identitet gjennom å prøve ut ulike sider av seg selv i samspill med andre. Diskuter med en medelev hvordan man kan bruke sosiale medier til å redefinere seg selv.
- 1«Catfish». MTV. https://www.viafree.no/programmer/reality-check/catfish-the-tv-show (hentet 2.12.20). viafree. 2012.
Sist oppdatert 15.05.2018