Likviditetsbudsjett
Vi må sette opp et resultatbudsjett for å kunne utarbeide et likviditetsbudsjett. Grunnen er at det ene budsjettet bygger på det andre. Mens resultatbudsjettet har fokus på inntekter og kostnader, bruker vi innbetalinger og utbetalinger i likviditetsbudsjettet. Vi må ta utgangspunkt i inntektene for å kunne budsjettere innbetalingene. Det samme gjelder kostnadene og utbetalingene.
Se sammenlikningen mellom resultatbudsjettet og likviditetsbudsjettet nedenfor:
Forskjellen mellom inntekter og innbetalinger er bare en tidsforskyvning. Det vil si at hvis kundene har 30 dagers betalingsbetingelser, vil salget vårt i januar bli til innbetalinger i februar, osv. Se skissen nedenfor:
Salg i måned | Innbetales i måned | |||
---|---|---|---|---|
februar | mars | april | ||
januar | 750 000 | 750 000 | ||
februar | 830 000 | 830 000 | ||
mars | 790 000 | 790 000 |
En annen forskjell mellom inntekter og innbetalinger kan være merverdiavgift. Det skjer når omsetningen vår er avgiftspliktig. Vi legger da til merverdiavgift på prisene. I så fall ville oversikten ovenfor sett slik ut:
Salg i måned | Innbetales i måned | ||||
---|---|---|---|---|---|
uten mva | med mva | februar | mars | april | |
januar | 750 000 | 937 500 | 937 500 | ||
februar | 830 000 | 1 037 500 | 1 037 000 | ||
mars | 790 000 | 987 500 | 987 500 |
Vi må altså budsjettere alle innbetalingene fra kundene for hele året, måned for måned. På samme måte må vi budsjettere alle utbetalingene til leverandørene for hele året, måned for måned. Vi må også ta med utbetalingene til personalet (lønn) og andre faste kostnader. Her må vi ikke glemme utbetalinger til å dekke merverdiavgift, arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk, avdrag på lån osv.
Dette er vist i oversikten for firmaet VVS-spesialisten nedenfor. Oppsettet gjelder januar og februar måned. Vi tar utgangspunkt i bankinnskuddet i begynnelsen av perioden. Når vi regner ut summen av alle innbetalinger minus summen av alle utbetalinger, får vi et innbetalingsoverskudd (eller -underskudd) for perioden. Dersom vi legger til eller trekker fra bankinnskuddet i begynnelsen av perioden, finner vi bankinnskuddet i slutten av perioden. Dette beløpet blir IB i neste periode.
VVS-spesialisten | januar | februar |
---|---|---|
IB på bankinnskuddet per første dag i måneden | 50 000 | 100 000 |
Innbetalinger fra kundene | 1 300 000 | 1 275 000 |
– utbetalinger til vareleverandører | 600 000 | 575 000 |
– utbetalinger til personale/lønn | 250 000 | 250 000 |
– utbetalinger for andre faste kostnader | 340 000 | 350 000 |
– utbetalinger til ev. mva. og avdrag | 60 000 | 50 000 |
= | 50 000 | 50 000 |
= UB på bankinnskuddet per siste dag i måneden | 100 000 | 150 000 |
En slik oversikt må lages for alle måneder. Dette er enkelt å gjøre i et regneark, og vi kan da vise utviklingen grafisk. Kontroller også tallene mot grafen nedenfor:
Her følger en oversikt over hva som hører hjemme i et resultatbudsjett, og hva som hører hjemme i et likviditetsbudsjett. Tallene er hentet fra Morten og Minoos support.
Resultatbudsjett | Likviditetsbudsjett | ||||
---|---|---|---|---|---|
Salgsbudsjett (inntekter) | 275 000 | Innbetalinger fra kunder | 300 000 | ||
Varekostnadsbudsjett | 25 000 | Utbetalinger til leverandører | 27 000 | ||
Faste kostnader
| 90 000 | Utbetalinger av faste kostnader og annet
Sum utbetalinger av faste kostnader og annet | 223 000 | ||
| 28 000 |
| 0 | ||
Resultat | +4 000 | Likviditetsoverskudd/-underskudd | +50 000 |
Legg særlig merke til forskjellen mellom inntekter og innbetalinger og mellom kostnader og utbetalinger.