Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ukentlig gjennom året: studer og diskuter dagens nyhetsbilde

Hva er dagens store nyhet? I denne oppgaven skal du studere, undersøke og diskutere samfunnsaktuelle saker.
 Fire elever i et klasserom har gruppearbeid og snakker konsentrert sammen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I denne oppgaven skal du studere, vurdere og diskutere aktuelle nyheter sammen med medelevene dine.

Som medieelev er det viktig at du er oppdatert på saker og tema i den offentlige samtalen. På eksamen skal du vise til aktuelle eksempler fra offentlig samfunnsdebatt.

Oppgave

Sjekk dagens nyheter. Gå inn på ulike norske nyhetsnettsteder, både lokale og nasjonale redaksjonelle medier.

1) Studer dagens nyhetsbilde

  1. Hvilke saker er på dagsordenen?

  2. Hva er dagens store sak lokalt?

  3. Hva er dagens store sak nasjonalt?

2) Finn vesentlige nyheter

Nyhetskriterier beskriver hva som kjennetegner nyheter. Vesentlighet regnes ofte som det viktigste nyhetskriteriet og kan knyttes til pressens samfunnsoppdrag. Før du svarer, kan du gjerne lese artikkelen om nyhetskriterier.

  1. Finn eksempler på nyheter som er vesentlige og viktige for offentligheten.

  2. Hvorfor mener du/dere at disse nyhetene er vesentlige og viktige for publikum?

  3. På hvilken måte kan sakene knyttes til pressens samfunnsoppdrag?

3) Velg ut én av nyhetene

Studer nyheten og svar på spørsmålene:

  1. Hvorfor står saken på dagsorden?

  2. Hva er tema og budskap i denne nyheten?

  3. Vurder kildebruk i saken.

  4. Vurder argumentasjon i saken.

  5. Ta selv stilling til argumentene som blir presentert i saken, gjerne med utgangspunkt i det du kan fra mediefaget og dine egne erfaringer med mediene.

4) Presenter nyheten for medelever i gruppe

To elever snakker sammen i klasserommet. Foto.

Gå inn på disse punktene:

  • Ta for deg sakens tema. Finn argumenter for og mot temaet i saken.

  • Hvorfor er denne saken viktig for offentligheten?

  • Hvilke konsekvenser kan saken få for demokratiet?

Kom med innspill og tilbakemeldinger til hverandre i gruppa. Diskuter og drøft. Presenter nyheten og refleksjonene for resten av klassen til slutt.



CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 22.02.2022

Læringsressurser

Lær å argumentere og drøfte