Nasjonal organisering av reiselivet
Reiselivsnæringen består av små og store bedrifter som selger produkter til turister og reisende. Det jobber rundt 170 000 mennesker i reiselivsnæringen i Norge.
Reiselivsnæringen er blant Norges største eksportnæringer. Utenlandske turister brukte i 2018 10,2 milliarder kroner i Norge.[1] Reiselivet stod samme år for en samlet verdiskaping i Norge på hele 85 milliarder kroner.
Transport og servering er de to største reiselivsbransjene. Veksten er imidlertid høyest i opplevelsesbransjen, som har mangedoblet sin verdiskaping det siste tiåret.
Offentlige aktører er avgjørende for god organisering og utvikling av reiselivsnæringen, og kan deles i tre:
- staten
- fylkene/regionene
- kommunene
I tillegg er det noen halvoffentlige aktører som er viktige:
- forsknings- og utviklingsmiljøene
- landsdels- og destinasjonsselskapene
Den forventede velstandsøkningen, befolkningsveksten og teknologiutviklingen gjør at vi forventer fortsatt vekst i reiselivsnæringen også. Men veksten kan føre med seg utfordringer med tanke på ønsket om et bærekraftig reiseliv.
Nærings- og fiskeridepartementet skriver i artikkelen Reiselivsnæringen i Norge (2019):
Samtidig kan økningen i antall reisende gi økt belastning på naturressurser, kulturminner og lokalsamfunn. Utfordringer knyttet til sosial og miljømessig bærekraft må håndteres på en god måte, for å bevare et reisemåls attraksjonsverdi og den lokale oppslutningen om reiseliv som næring.
For å sikre et bærekraftig reiseliv har regjeringen som mål å bedre koordineringen av den offentlige innsatsen for reiselivet. De ønsker å styrke samarbeidet med reiselivsnæringen, også innad.
Det er mange statlige aktører som er involvert i reiselivsnæringen.
Nærings- og fiskeridepartementet
Nærings- og fiskeridepartementet har det overordnede ansvaret for reiselivsnæringen i Norge. Departementet har ansvaret både for utformingen av politikken og for tiltak rettet mot reiselivsnæringen.
Regjeringen ønsker en strategi som sikrer at norsk reiseliv utvikler seg i en mer bærekraftig retning. I 2020 ga departementet derfor Innovasjon Norge i oppdrag å utarbeide en ny reiselivsstrategi. Strategien har fått navnet Nasjonal reiselivsstrategi 2030 – "Sterke inntrykk med små avtrykk".
Andre involverte departementer
Også andre departementer har oppgaver knyttet til reiselivet i Norge. Blant disse finner vi
- Landbruks- og matdepartementet
- bevilger midler til profilering av Norge som reisemål og satsingen på Norge som mat- og reiselivsdestinasjon
- Kommunal- og moderniseringsdepartementet
- støtter reiselivet gjennom bevilgninger til kommuner, fylkeskommuner og Innovasjon Norge
- Samferdselsdepartementet
- tilrettelegger infrastruktur, for eksempel Nasjonale turistveger
- Klima- og miljøverndepartementet
- forvalter natur, kulturminner og kulturmiljøer, landskap, arealplanlegging og friluftsliv
- Kunnskapsdepartementet
- er ansvarlig for opplæring og kunnskapsutvikling innenfor reiselivet
- Kulturdepartementet
- har oppnevnt et eget samarbeidsråd for kultur og reiseliv som skal foreslå tiltak som kan bidra til at vi får flere kulturbaserte reiselivsprodukter som er av bedre kvalitet og mer tilgjengelige
- Utenriksdepartementet
- gir reiseråd og reisetips for utenlandsreiser
Innovasjon Norge
Innovasjon Norge er et statlig selskap som har i oppgave å bidra til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
De statlige midlene til reiselivsformål er i all hovedsak samlet i Innovasjon Norge. Hittil har rundt halvparten av midlene gått til markedsføring av Norge eller norske regioner som reisemål.
Innovasjon Norges arbeid med reiseliv skal i framtida bidra til økt lønnsomhet, blant annet gjennom satsing på
- forbrukermarkedsføring, med kampanjer rettet mot prioriterte markeder
- markedsføring på nettet, via Norges offisielle reiselivsportal, visitnorway.com
- markedsanalyse og statistikk, det vil si innhenting, bearbeiding og publisering av data som har betydning for reiselivsnæringen
utvikling av reisemål, det vil si rådgivning og bistand ved nettverksbygging, kompetanseheving og finansiering
visitNorway.no
Innovasjon Norges viktigste nasjonale formidlingskanal i markedsføringen av Norge som ferieland er visitnorway.no. Portalen skal bidra til å skape reiselyst og inspirere nordmenn til å reise i Norge. I tillegg skal visitnorway.no gjøre det enklere for nordmenn å planlegge og forberede ferien.
NHO Reiseliv er tilknyttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), som er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. NHO Reiseliv jobber for å fremme interessene til norsk reiseliv og er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge. De har over 3 400 medlemsbedrifter og seks regionskontorer fordelt over hele landet. NHO Reiseliv jobber også for å gi medlemsbedriftene gode arbeidsvilkår.