Trinn 3: Innkjøp av materiell
Gratulerer, Fabelaktig elektro AS fikk oppdraget!
Nå skal vi gå over fra et tenkt scenario (gjenvinningsanlegg) til å tilpasse prosjektet til utstyret dere faktisk har i klasserommet. Det viser seg også at installasjonen har vært overdimensjonert i forhold til behovet. For å spare energi vil kunden redusere motorstørrelsen drastisk. Kunden kan klare seg med den motorstørrelsen som du har i klasserommet. I tillegg kan tavla plasseres rett ved transportbånda, slik at det ikke blir behov for lange kabler.
Kunden ønsker at jobben settes i gang så fort som mulig. Med dagens situasjon må avfallet kjøres langt av gårde til et annet gjenvinningsanlegg. Det er ikke bærekraftig, og det er svært kostbart. For hver dag anlegget ikke er i drift, medfører det en ekstrakostnad for Bærekraftig gjenvinning AS på 100 000 kroner.
For å få raskere framdrift på jobben, kan det være fornuftig å samarbeide med flere om oppdraget framover.
Ofte vil man prosjektere ferdige skjemaer først og deretter anskaffe materiell. Ettersom det haster, begynner du med å finne materiell. Om man ikke har nødvendig materiell tilgjengelig på lager, må dette settes i bestilling fortest mulig.
NB: Det er viktig å få til mest mulig gjenbruk når dette oppdraget skal kobles (i klasserommet). Se om du kan finne brukte ledninger og kabler før du eventuelt tar i bruk noe nytt.
Dersom det er mulig og ønskelig, er du nå en del av et team som skal løse dette oppdraget sammen. Dere leverer en oppdatert utstyrsliste som også inneholder motorer. Si ifra til læreren dersom dere mangler utstyr til å gjennomføre oppdraget.