Identifisering og definisjon av målgrupper
Målgruppetenking handler om å identifisere og definere særtrekk ved målgrupper og de medievanene de har, og om å bruke informasjon om målgrupper i utvikling og markedsføring av medieprodukter.
Ei målgruppe har personer med felles kjennetegn som alder, kjønn, interesser, inntekter og geografisk eller kulturell tilhørighet.
Eksempel
NRK har Norges befolkning som målgruppe, men kanaler og programmene som blir utviklet, er rettet mot mer spesifikke målgrupper. Underholdningsprogrammer som sendes fredag og lørdag kveld, har "familien" som målgruppe. NRK Super er for barn mellom 2 og 12 år.
Kan du finne andre eksempler, kanskje med andre TV-kanaler som utgangspunkt?
Når du skal definere ei målgruppe, sorterer du dem du vil henvende deg til, med variabler fra ulike kategorier.
Det er vanlig at vi henter variabler fra fire ulike kategorier når vi definerer ei målgruppe:
1. Geografiske variabler – forskjeller i bosted og kjennetegn ved bosted
- land, region, fylke, kommune, by
- klima, natur, befolkningstetthet
2. Demografiske variabler – forskjeller i befolkningen
- alder, kjønn, nasjonalitet, religion
- livsfase, utdanning, inntekt
3. Psykografiske variabler – forskjeller i personlighet
- utadvendt, innadvendt
- feminin, maskulin
- initiativrik, passiv
- impulsiv, planleggende
- optimistisk, pessimistisk
4. Variabler for livsstil
- aktiv i idrett
- politisk engasjert, engasjert i foreningsliv
- samfunnsorientert gjennom TV, aviser og/eller radio
- kulturinteressert (interessert i kino, musikk, teater, litteratur og/eller festivaler og lignende)
- sofasitter eller stadig ute på byen
- friluftsinteressert
- holdninger til dugnad, naturvern, kultur, religion/moral, økonomi, innvandring og så videre
Refleksjon og begrepsforståelse
Samarbeid med en medelev, og finn fram til mulige målgrupper for nyheter på norsk.
Når vi har identifisert og beskrevet ulike målgrupper, er neste trinn å prioritere målgrupper med hensyn til budskapet vi skal formidle, og kanalene vi skal bruke.
Primærmålgruppe og sekundærmålgruppe
Primærmålgruppa er hovedmålgruppa. En romantisk TV-serie som er lagt til en vidergående skole, vil for eksempel ha unge kvinner som primærmålgruppe. Sekundærgruppa kan være unge menn, yngre ungdom og foreldre.
Vi kan dermed skreddersy medieproduktet til målgruppene sine behov, vaner og preferanser.