Livsmestring
Du skal arrangere en dag som fremmer en god helhetlig helse for barnegruppa. Dagen skal inneholde samlingsstund og aktiviteter for ei gruppe barn enten i barnehage, skole/SFO eller ungdommer. Du velger selv alder.
Gå inn på nettsiden til LINK (den ligger som relatert innhold), og velg tema som du skal ha fokus på denne dagen. Du velger ett eller to temaer innenfor et av disse tre områdene:
Følelsesskolen (glede, skam, sinne ...)
Jeg og de andre (konflikt, medfølelse, mot ...)
På godt og vondt (fortsatt leken, ensomhet ...)
Begrunn valg av tema.
Lag en dagsplan.
Planlegg samlingsstund og aktiviteter. Velg innhold, arbeidsmåter og mål. Bruk gjerne planleggingsverktøyet i relatert innhold.
Gjennomfør hele eller deler av dagsplanen for ei gruppe medelever eller ei barnegruppe.
Vurder gjennomføringen. Hva gikk bra og hva gikk ikke så bra? Forklar hvorfor.
Dersom du skulle ha laget dette opplegget i praksis: Hvordan ivaretar du barns medvirkning i planleggings-, gjennomførings- og vurderingsprosessen i slike aktiviteter?
Hvorfor kan et slikt opplegg fremme helhetlig helse? Forklar og begrunn.
Hvordan vil du gå fram for å finne ut hvilke av de ulike temaene som egner seg for din barnegruppe? Hva må du tenke på når du skal vurdere om de ulike temaene egner seg for den barnegruppa du jobber med?
Noen av temaene som vi velger å jobbe med, kan være temaer det er vanskelig å snakke om. Hvorfor er det viktig å snakke om vanskelige temaer med barn og unge?
Hva skal til for at slike dager gir barn og unge en opplevelse av tilhørighet til fellesskapet? Gi eksempler og begrunn svaret ditt.
Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider veilede, hjelpe og støtte barn og unge til å ivareta egen helse?
Hvorfor er det viktig at barn og unge utvikler egen kompetanse i å ivareta egen helse?
Hva tenker du om følgende utsagn: "Det finnes ikke vanskelige barn, men det finnes barn som har det vanskelig"?
Hva vil du gjøre for å bidra til at barn og unge blir motivert til å delta på en slik dag?
Relatert innhold
I dette skjemaet kan du planlegge og vurdere aktiviteter som du kan gjennomføre.